اگر صاحب یکی از اپلیکیشنهای موبایل باشید، آشنایی با مفهوم پوش نوتیفیکیشن برای شما اهمیت بسیاری دارد. البته ممکن است که بدانید منظور از پوش چیست، اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا از این ابزار در راستای اهداف خود استفاده میکنید یا خیر؟
پوش نوتیفیکیشن یا اعلانها برای افرادی که اپلیکیشن دارند، یک ابزار بسیار موثر است و موجب حفظ ارتباط با کاربران و مخاطبان میشود. البته اگر در استفاده از این ابزار زیادهروی نمایید، کاربران ممکن است شما را میوت کنند و این امر اصلا جالب و خوب نیست. در ادامه به بررسی کامل مفهوم پوش نوتیفیکیشن میپردازیم و مزایا و معایب آن را بیان میکنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.
پوش نوتیفیکیشن چیست؟
روزانه صدها نوتیفیکیشن از اپلیکیشنهای مختلف روی گوشی هوشمند هریک از ما ظاهر میشوند. شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنهای آموزش زبان، برنامههای بانکی و حتی فروشگاههای مختلف، در طی روز پیامک و نوتیفیکیشن بسیار برای ما میفرستند. همانطور که میدانید پس از نصب یک اپلیکیشن برای شما پیام ارسال میشود. این نوع پیامها با اهداف مختلف فرستاده میشوند و کاربر اطلاعات خود را شخصا وارد میکند تا برای وی پوش نوتیفیکیشن ارسال شود. لازم به ذکر است که برخلاف گمان بسیاری از افراد این سرویس کاملا با سرویس پیام کوتاه متفاوت است و هدف آن تبدیل کاربرهای بالقوه به مشتریان وفادار است.
کاربرد پوش نوتیفیکیشن تنها به اپلیکیشنها خلاصه نمیشود و شما میتوانید برای کاربران وبسایت خود نیز نوتیفیکیشن ارسال کنید و آنها را به سایت برگردانید. جالب است بدانید که به کمک این ابزار شما میتوانید کاربرانی که از صفحه خاصی از وبسایت شما بازدید کردهاند را در یک دستهبندی جداگانه قرار دهید و برای آنها پوش مخصوص به خودشان را بفرستید.
بهطورکلی میتوان گفت پوش نوتیفیکیشن نوعی ابزار ارتباطی در دنیای دیجیتال است که برنامهها و وبسایتها از آن جهت اطلاعرسانی به کاربران خود بهره میگیرند. این نوع نوتیفیکیشنها بهصورت پوش روی دستگاه کاربران ظاهر میشوند و هیچ نیازی به باز کردن برنامه یا وبسایت نیست. به عبارت دقیقتر میتوان گفت این اعلانها شبیه به پیام متنی هستند، اما با این تفاوت که تنها برای کاربرانی ظاهر میشوند که برنامه خاصی را دانلود کنند.
به کمک پوش نوتیفیکیشن شما میتوانید به مشتریان خود یادآوری کنید که از برنامه استفاده نمایند و در عین حال میتوانید اطلاعاتی در رابطه با تبلیغات، بهروزرسانیها، پیامها، فروشهای آتی یا رسیدهای فروش به آنها برسانید.
پوش نوتیفیکیشنها چگونه کار میکنند؟
بهطورکلی پیش از آنکه یک اعلان بهصورت پوش در تلفن همراه کاربر ظاهر شود، انجام چند فرایند ضروری است. توسعهدهندگان اپلیکیشن برنامه خود را با سرویس OSPNS که همان سرویس اطلاعرسانی بهصورت پوش در سیستم عامل است، فعال میکند و درنهایت برنامه را در فروشگاههای آنلاین بارگذاری میکند. لازم به ذکر است که این سرویس در همه دستگاههای عامل در گوشیهای تلفن همراه هوشمند وجود دارد. کاربر هنگام دانلود برنامه از فروشگاه، حق انتخاب دارند که آیا میخواهد پوش نوتیفیکیشن دریافت کند یا خیر. حال اگر کاربران با دریافت این اعلانها موافقت نمایند، از برنامه مستقیم پیام دریافت میکنند.
انواع پوش نوتیفیکیشنها


بهطورکلی پیامهای پوش بر اساس فضای نمایش به گروههای زیر تقسیم میشوند:
- پوش نوتیفیکیشن وب دسکتاپ
- پوش نوتیفیکیشن وب موبایل
- پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشنهای موبایل
- پوش نوتیفیکیشن پوشیدنیهای هوشمند ازجمله اپل واچ
پوش نوتیفیکیشن وب دسکتاپ
پوش نوتیفیکیشن دسکتاپ تنها روی صفحه نمایش لپتاپ یا کامپیوتر ظاهر میشود. برای دریافت این گروه از اعلانها کاربر باید در سایت ثبتنام کرده باشد و یک نرمافزار خاص روی سیستم عامل خود نصب کرده باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که با فعال کردن پوش دسکتاپ میتوان نرخ تعامل کاربران را به خوبی افزایش داد.
پوش نوتیفیکیشن وب موبایل
این نوع اعلان از طریق مرورگر به کاربر ارسال شده و در قسمت بالای صفحه نمایش گوشی ظاهر میشود. این پوش نوتیفیکیشن به گونهای است که هر زمان که کاربر صفحه مرورگر خود را باز کند، با آن مواجه میشود. شایان ذکر است که در برخی مواقع کاربر وارد سایت شما نمیشود؛ اما اگر اعلان سایت را فعال کرده باشد، پیامهای ارسالی شما را بالای مرورگر خود مشاهده میکند.
امروزه بسیاری از دیجیتال مارکترها از این روش جهت افزایش بازدید سایت و تعامل با کاربران خود بهره میگیرند. مطابق با شواهد به دست آمده با اجرای پوش نوتیفیکیشن وب، نرخ تبدیل سایت را میتوان تا حد قابل توجه و خوبی افزایش داد.
پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشنهای موبایل
برای دریافت این گروه از پوش نوتیفیکیشنها شما باید اپلیکیشنی دانلود نمایید تا اعلانهای مربوطه را دریافت نمایید. این نوع پوش موبایل در دو محل گوشی نمایش داده میشود که عبارتاند از: لاک اسکرین و محل مخصوص نوتیفیکیشنها در بالای صفحه.
پوش نوتیفیکیشن پوشیدنیهای هوشمند ازجمله ساعت هوشمند
امروزه دستگاههای هوشمند ازجمله ساعتهای هوشمند طرفداران بسیاری دارند. این دستگاهها امروزه به گوشی هوشمند شما متصل میشوند و نوتیفیکیشنها را مستقیم از آن دریافت میکنند. شما میتوانید در موبایل و دستگاه هوشمند خود تنظیمات اعلان را به سادگی انجام دهید.
تفاوت میان پوش نوتیفیکیشنها و پیامهای متنی
همانطور که گفتیم پوش نوتیفیکیشن و پیام متنی، روی صفحه گوشی موبایل کاربران به یک شکل نمایش داده میشوند. اما این نکته را در نظر داشته باشید برای آنکه پوشها به درستی روی صفحه گوشی شما نمایش داده شوند، باید به محدودیت کاراکترها توجه داشته باشید و پیغام خود را درست به اندازه محدودیت کاراکترها بنویسید.
در سمت دیگر پیامهای متنی میتوانند طولانی باشند. چراکه کاربران میتوانند آن را باز کرده و بهصورت کامل بخوانند. لازم به ذکر است که اگر پوش نوتیفیکیشن طولانی باشد و بهصورت کامل روی صفحه اول یا لاک اسکرین دیده نشود، روی دیده شدن و نرخ تبدیل اثر منفی میگذارد و درنهایت موجب میشود که پوش نرخ کلیک کمتری داشته باشد.
هنگام باز کردن پوش نوتیفیکیشن یک پیام متنی مشاهده میکنید، اما با این تفاوت که پیام شما را به برنامه پیامرسان انتقال میدهد. اما در سمت دیگر پوش شما را درست به همان اپلیکیشنی میبرد که اعلان را برای شما ارسال کرده است.
رایگان بودن پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن برای کاربرانی که آن را دریافت میکنند، کاملا رایگان است. اما پیامهای متنی همیشه اینگونه نیستند و کاربران ممکن است برای آنها مجبور به پرداخت هزینه شوند. درنهایت خوب است بدانید که بسیاری از افراد، پیامهای متنی با محتوای تبلیغاتی را هرزنامه یا اسپم میدانند. البته اگر به شماره تلفن مشتریان خود دسترسی داشته باشید، ارسال پیامهای کوتاه ناخواسته، غیرقانونی و جرم است. به کمک پوش افراد میدانند که اعلان دقیقا از کجا به دستشان رسیده است و به عبارت دقیقتر واضح است که این اعلان متعلق به اپلیکیشنی است که خود روی تلفن همراهش نصب کرده است.
مردم اگر تمایل به دیدن پوش نوتیفیکیشن شما نداشته باشند، تنها کافی است که آن را خاموش کنند. درنتیجه میتوان گفت قابل کنترل بودن این روش ارتباطی بهوسیله کاربر، دلیل تمایزش از پیامهای متنی است.
پوش نوتیفیکیشنهای خوب و بهجا، نرخ کلیک بسیار بالایی دارند. اما لازم به ذکر است که ارسال بیاندازه آنها ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. چراکه امروزه بیش از نیمی از کاربران اپلیکیشنها، پوشها را آزاردهنده میدانند. البته حدود 26 درصد از افراد به آنها علاقه دارند و از دریافت آخرین اخبار در رابطه با علایق خود لذت میبرند. در نهایت شما باید برای کسانی که میخواهند پوش نوتیفیکیشن دریافت کنند، یک محتوای ارزشمند فراهم آورید، بدون آنکه برای کاربرانی مزاحمت ایجاد کنید که پوش را مزاحم میدانند.
اهمیت استفاده از پوش نوتیفیکیشن


همانطور که گفتیم به کمک سرویس پوش نوتیفیکیشن، بازدیدکننده سایت یا کاربران اپلیکیشن شما، در بالای مرورگر یا تلفن همراه خود یک پیام دریافت میکنند. این روش موجب برقراری یک ارتباط سریع میان شما و کاربران میشود. به کمک این اعلان بلافاصله توجه کاربران به این موضوع جلب میشود که در سایت یا اپلیکیشن حضور ندارند. البته شما میتوانید در پوش اطلاعات جدیدی نیز به کاربران نشان دهید و به این ترتیب بازدید سایت خود را افزایش دهید.
چه نوع اعلانهایی را میتوان بهصورت پوش نوتیفیکیشن ارسال کرد؟
بهطورکلی شرکتها میتوانند با توجه به استراتژیهای بازاریابی از پوش نوتیفیکیشنها استفاده نمایند. مهمترین و آشناترین این اعلانها عبارتاند از:
اعلانهای تبلیغاتی
همانطور که از نام این نوع اعلانها مشخص است، با هدف فروش کالاها و خدمات بکار گرفته میشوند و بهروزرسانی خریدهای آتی را به کاربران اطلاع میدهند.
اعلانهای یادآوری
پوش نوتیفیکیشنها یک عمل یا اقدام خاص را به کاربران یادآوری میکنند. البته میتوانند برنامهها یا قرارهای مربوط به یک اپلیکیشن را به آنها یادآوری نمایند.
اعلانهای فان و سرگرمی
امروزه صاحبان برنامه میتوانند برای موارد فان و سرگرمکننده از پوش نوتیفیکیشن بهره گیرند و برای جذب کاربر به وی پیام برسند. برای مثال صاحبان کسب و کارها میتوانند یک پرسش و پاسخ یا حقایق منحصربهفرد در رابطه با کشورهای مختلف برای کاربران اپلیکیشنهای گردشگری ارسال نمایند.
اعلانهای مکان جغرافیایی
پیش از آنکه توسعهدهندگان اپلیکیشن بتوانند از این نوع اعلان بهره گیرند، از کاربران خود اجازه دسترسی به مکان دریافت میکنند. حال با توجه به موقعیت مکانی برای کاربران خود رویدادهای نزدیک محل سکونت آنها را ارسال میکنند.
اعلانهای بازخورد
صاحبان اپلیکیشن امروزه میتوانند با ارسال درخواست بازخورد بر اساس محصولات یا خدمات، مشتریان بسیاری را جذب نمایند. لازم به ذکر است که این نوع اعلان حاوی لینکی است که مشتریان را بهصورت مستقیم به یک نظرسنجی آنلاین میبرد تا به شرکت بگویید از خدمات ارائه شده راضی هستید یا خیر.
اعلانهای خرید
شرکتها از این اعلانها برای اطلاع مشتریان از وضعیت سفارشها و خریدهای خود استفاده میکنند. البته کسب و کارها میتوانند اعلانهای مربوط به رسید حمل و نقل و تحویل را نیز بهوسیله این اعلانها ارسال نمایند.
اعلانهای پیگیری
از دیگر اعلانهای قابل ارسال با پوش نوتیفیکیشن میتوان به اعلانهای پیگیری اشاره کرد. برای مثال شما میتوانید با این برنامه مشتریانی را پیگیری کنید که مدتهای طولانی است از این برنامه استفاده نکردهاند.
مزایای پوش نوتیفیکیشن
- تعامل فوری
- افزایش مشارکت
- حفظ حریم شخصی
- تعامل با کاربران غیرفعال
- قابلیت تنظیمات زمان و مکان
- توسعه وفاداری کاربر
- سهولت در استفاده
معایب پوش نوتیفیکیشن
- ناپایداری تجربه کاربری
- احتمال اشباع
- ایجاد مزاحمت برای کاربران
- عدم دریافت توسط برخی دستگاهها و کاربران
- محدودیتهای پلتفرم
چه مرورگرهایی از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی میکنند؟
بهطورکلی مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری از خدمات پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی میکنند. لازم به ذکر است که شکل ظاهری نوتیفیکیشنها در هر مرورگر متفاوت است و به نوع سیستم عامل بستگی دارد. هنگام ارسال اعلان در مرورگرهای مختلف بهتر است برخی نکات را در نظر بگیرید که مهمترین آنها عبارت است از:
- پیامهای پوش نوتیفیکیشن در حالت ناشناس کار نمیکنند.
- نوتیفیکیشنهای وب در مرورگر داخل اپلیکیشن نظیر: فیسبوک و اینستاگرام کارایی و عملکرد ندارند.
- پوش نوتیفیکیشن وب در برخی از دستگاههای اندروید نشان داده نمیشوند.
نکاتی برای اجرای موفق پوش نوتیفیکیشن


برای اجرای موفق یک پوش نوتیفیکیشن باید برخی نکات را در نظر داشت که بهطورکلی مهمترین و موثرترین آنها عبارت است از:
محتوای قانعکننده بنویسید
پیام شما باید با توجه به مخاطب هدف نوشته شود. برای این امر باید نیازهای مخاطب خود را بشناسید و در پیام خود به آنها پاسخ دهید. البته شما میتوانید از تصویر و ویدئو نیز جهت انتقال پیامهای خود استفاده کنید و به این ترتیب تاثیر بیشتری در ذهن مخاطبان خود بگذارید.
پیشنهاد ما به شما این است که هنگام نوشتن پوش نوتیفیکیشن از اصطلاحهای تخصصی استفاده نکنید و تا حد امکان ساده و مختصر بنویسید تا مخاطب شما با خواندن پیام درک کند که از کلیک کردن روی نوتیفیکیشن چه سودی به وی میرسد.
اضطرار ایجاد کنید
با اعلام کد تخفیف مدتدار یا خرید یک محصول در زمان مشخص شما میتوانید اضطرار ایجاد نمایید. چراکه کاربر در این شرایط برای ثبت کد تخفیف و خرید از سایت، زمان محدودی دارد و باید در همان زمان خرید خود را ثبت کند. بهطورکلی با پوش نوتیفیکیشن و زمان محدود شما میتوانید مشتریهای بیشتری را وادار نمایید که به پیشنهاد شما واکنش نشان دهند.
از شبکههای اجتماعی غافل نشوید
شما میتوانید در نوتیفیکیشن شبکههای اجتماعی مختلف خود را معرفی کنید تا از این طریق هم ورودیهای بیشتری به کانالهای خود داشته باشید و هم مخاطبانتان را بیشتر با خود همراه کنید.
نوع نوتیفیکیشن را انتخاب نمایید
با آزمون و خطا میتوانید به سادگی نوع پوش نوتیفیکیشن خود را انتخاب نمایید و شما میتوانید نوتیفیکیشن اطلاعرسانی یا کد تخفیف زماندار بفرستید. پیشنهاد ما این است که نوع پیام را متناسب با نیاز کاربران هدف خود تعیین نمایید. البته محصولات و خدمات خود را نیز در نظر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که پیام ارسالی احساسات کاربران شما را در برمیگیرد.
مشتریها را تفکیک کنید
ارسال نوتیفیکیشن به تمام مشتریها، تعامل را کم میکند. به همین خاطر پیامها را شخصیسازی کرده و مشتریان خود را دستهبندی نمایید.
جمعبندی
در مطالب فوق به بررسی مفهوم پوش نوتیفیکیشن پرداختیم و مزایا و معایب آن را بیان کردیم. همانطور که گفتیم پوش نوتیفیکیشن یا اعلانها برای افرادی که اپلیکیشن دارند، یک ابزار بسیار موثر است و موجب حفظ ارتباط با کاربران و مخاطبان میشود. البته اگر در استفاده از این ابزار زیادهروی نمایید، کاربران ممکن است شما را میوت کنند و این امر اصلا جالب و خوب نیست.
پوش نوتیفیکیشن نوعی ابزار ارتباطی در دنیای دیجیتال است که برنامهها و وبسایتها از آن جهت اطلاعرسانی به کاربران خود بهره میگیرند. این نوع نوتیفیکیشنها بهصورت پوش روی دستگاه کاربران ظاهر میشوند و هیچ نیازی به باز کردن برنامه یا وبسایت نیست. به عبارت دقیقتر میتوان گفت این اعلانها شبیه به پیام متنی هستند، اما با این تفاوت که تنها برای کاربرانی ظاهر میشوند که برنامه خاصی را دانلود کنند.
به کمک پوش نوتیفیکیشن شما میتوانید به مشتریان خود یادآوری کنید که از برنامه استفاده نمایند و در عین حال میتوانید اطلاعاتی در رابطه با تبلیغات، بهروزرسانیها، پیامها، فروشهای آتی یا رسیدهای فروش به آنها برسانید. در نهایت فراموش نکنید که مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری از خدمات پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی میکنند.