تبلیغ نویسی چیست و چگونه به رشد کسب و کارها کمک میکند؟ تبلیغات پلی است میتواند شرکتها را به مشتریان خود رسانده و معرفی کاملی از آنها ارائه میکند. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر در مورد این فن و اهمیت آن بدانیم.
تبلیغات چیست؟
تبلیغات شکلی یکطرفه از ارتباط غیرشخصی است که بهصورت پولی بهمنظور جلبتوجه به هدف تبلیغات انجام میشود. تبلیغات همچنین شامل رویدادهای نمایشگاهی، سمینارهای تجاری، بروشورها، کاتالوگها، پوسترها و غیره است.
امروزه تعاریف زیادی از مفهوم تبلیغات وجود دارد. این امر از یک سو نشاندهنده پیچیدگی خود پدیده و از سوی دیگر وجود دیدگاههای متفاوت در خصوص ویژگیهای آن است. تبلیغ نویسی سیستمی است که با استفاده از کلمات به فروش بهتر کمک میکند. مهمترین هدفی که این سیستم دنبال میکند تبدیل مخاطب به مشتری است.
در طی این مسیر باید او را به اقدام ترغیب کنید. همه افرادی که با تبلیغ شما مواجهه میشوند فقط یک مخاطب هستند و هنوز به مشتری تبدیل نشدهاند. تبلیغ نویسی در حقیقت یک ابزار برای بازاریابی است؛ چون انجام میشود سبب تغییر رفتار مردم میشود. هدف از تبلیغات یک محصول شخصیسازی آن، معرفی تولیدکننده یا فروشنده یک محصول، دریافت نتایج فعالیت فکری یا یک رویداد (شامل مسابقه ورزشی، کنسرت، مسابقه، جشنواره و…) است. به این ترتیب توجهها به محصولی که معرفی میشود جلب خواهد شد.
کالاها محصول فعالیت هستند که برای فروش، مبادله یا سایر معرفیها در گردش تبلیغات قرار میگیرند. تبلیغکننده یک تولیدکننده یا فروشنده کالا یا شخص دیگری است که هدف تبلیغات یا محتوای تبلیغات را تعیین میکند. تولیدکننده تبلیغات نیز شخصی است که اطلاعات را به طور کامل یا جزئی به صورتی آماده برای توزیع در قالب تبلیغات تبدیل میکند. توزیعکننده تبلیغات شخصی است که به هر شکل و با هر وسیلهای اقدام به توزیع و نشر تبلیغات از راههای گوناگون میکند.
مصرفکنندگان تبلیغاتی افرادی هستند که با تبلیغات توجه آنها به موضوع موردنظر جلب میشود. تبلیغات اطلاعاتی است که توجه کاربر را به یک شی معین جلب میکند و او را به عمل ترغیب میکند. اغلب برای فروش کالاها و خدمات، محبوبیت یک برند و مخاطبان هدف خاص استفاده میشود.
اهداف و مقاصد اصلی تبلیغ نویسی
تعریف شما از تبلیغ نویسی چیست؟ برخی تصور میکنند که تبلیغ نویسی به مهارتهای نویسندگی مربوط است در حالی که مشتریها به دنبال آن هستند که مشکلی از آنها برطرف شود؛ بنابراین آنها از شما قرصی میخواهند که بدون مشکل و در یک زمان کم بیماری را درمان کند. در تبلیغ نویسی نیازی به نگارش متنهای خاص و ادبی نیست؛ بلکه کافی است به مشکلی که مخاطبان هدف شما دارند توجه کرده و آن را حل کنید. شما در تبلیغ نویسی به ابزار و تکنیکهای تبلیغ نویسی نیاز دارید. مشتریان باید بدانند که شما آنها را درک میکنید.
تبلیغ نویسی در اصل یک مهارت مهم و پولساز برای انواع کسب و کارها است. همه بیزینسها و شرکتها نیاز به تبلیغ نویسی برای محصولات و خدمات خود دارند؛ بنابراین تبلیغ نویسان ماهر میتوانند فروشهای بالایی را برای شما رقم بزنند. شرکتها در هر صورت رشد میکنند؛ اما بدون تبلیغ نویسی این رشد بسیار کند خواهد بود. این شغل مهارتی است که میتواند یک مرد فقیر را طوری ثروتمند کند که یک کمپانی کوچک را به بزرگترین حد ممکن خود تبدیل کند.
در گذشته زمانی که ابزار تبلیغات کم بود شما هرگز اتوبوسی نمیدید که تبلیغ یک محصول خاص روی آن درج شده باشد یا اینترنت در دسترس عموم مردم نبود تا تبلیغ نویسان بتوانند با معرفی کالاها شرکتها را به سود و مشتریان را به محصول مورد نیاز خود برسانند. کسب و کارها به شکلهایی بسیار سنتی کار میکردند و رشد کندی داشتند. امروزه به لطف اینترنت و سایر ابزارهای تبلیغ نویسی شما میتوانید تجارتی موفقتر داشته باشید که خیلی بیشتر سودآور باشد و در زمان کمتری رشد کند. در سطح جهانی، تبلیغات با هدف ایجاد تقاضا و تحریک فروش انجام میشود. تمام اهداف را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.
اهداف اقتصادی
بهعنوانمثال در تبلیغ نویسی نیاز به یک محصول ایجاد کنید، از تبلیغات و تخفیفها اطلاعرسانی کنید، مشتریان را تشویق کنید که از فروشگاه بازدید کنند و محصول را اینجا و اکنون خریداری کنند.
اهداف ارتباطی
خریداران بالقوه، ارائه محصول جدید، افزایش شناخت، ایجاد تصویری خاص از شرکت و ایجاد نیاز برای خرید محصول تبلیغ شده از جمله اهداف ارتباطی تبلیغ نویسی هستند. ارائه اطلاعات در تبلیغ نویسی در مورد خدمات و سرویس باعث افزایش آگاهی از محصول و ایجاد نیاز در بین مخاطبان برای خرید آن میشود. هدف استراتژیک جهانی تبلیغ نویسی برانگیختن واکنش مطلوب در یک مخاطب خاص است. بهعنوانمثال، به یک وبسایت بروید، یک محصول بخرید یا حتی فکر کنید که شخصی به محصول شما نیاز دارد و مشکل او حل میشود.
انواع تبلیغات
در بازار تبلیغات، 8 کانال اصلی تبلیغات آنلاین وجود دارد که مرزهای آنها گاهی بسیار نزدیک به هم بوده و عبارتند از:
تبلیغات متنی
تبلیغات متنی (پرداخت به ازای کلیک) نوعی از تبلیغات اینترنتی است که در آن آگهی به درخواست کاربر و مطابق با محتوای صفحه اینترنتی نمایش داده میشود؛ یعنی هنگامی که یک مصرفکننده محصولی را در موتورهای جستجو سرچ میکند (بهعنوانمثال، عبارت “خرید یک ساعت الکترونیکی” را وارد میکند)، پیشنهادهایی از تبلیغکنندگان مختلف به او نشان داده میشود و به او فرصت داده میشود تا مناسبترین گزینه را انتخاب کند. سیستمهای تبلیغات متنی به شما این امکان را میدهند که تبلیغات را هم در صفحات دارای نتایج جستجو و هم در سایتهایی که بلوکهای تبلیغاتی متنی را در صفحات خود نصب کردهاند قرار دهید.
تبلیغات رسانهای (بنر و تبلیغات تصویری)
تبلیغات رسانهای یا تبلیغات نمایشی نوعی از تبلیغات آنلاین است که حاوی متن، آرم، تصاویر و عناصر دیگر و همچنین یک لینک به وبسایت تبلیغکننده یا سایر منابع اطلاعات اضافی است. بر خلاف تبلیغات متنی، تبلیغات نمایشی شامل تبلیغات ویدئویی و بنرهایی است که شامل تصاویر، متون و آرمهایی با اندازه معین هستند. اخیراً تبلیغات رسانهای با انواع چندرسانهای مانند بنرهایی با قابلیتهای غنی، با محتوای تعاملی و چندرسانهای نیز مرتبط شده است.
تبلیغات بنری در قالبها و اندازههای خاص قرار میگیرند و به دو دسته استاندارد (ثابت، استاتیک) و غیراستاندارد (چندرسانهای، رسانههای غنی) تقسیم میشوند. این گونه از تبلیغات به شما امکان میدهد به جای برنامهریزی برای ذخیره فضای تبلیغاتی در سایتهای مختلف، تبلیغات را فقط به بازدیدکنندگان هدف نشان دهید. در نتیجه بهترین پیشنهاد از سوی تبلیغکنندگان به کاربری که بیشتر به آن علاقه دارد نشان داده میشود.
تبلیغات هدفمند
تبلیغات هدفمند نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغات به پروفایلهای کاربران در شبکههای اجتماعی گرهخورده است. چنین تبلیغاتی به وضوح متوجه یک گروه هدف خاص است که پارامترهای مشخص شده توسط تبلیغکننده مانند جنسیت، سن، محل سکونت (تا خیابان)، سطح تحصیلات، موقعیت، علایق و غیره را برآورده میکنند.
سئو (بهینهسازی موتور جستجو)
بهینهسازی موتور جستجو یا سئو مجموعه اقداماتی برای بهینهسازی داخلی و خارجی یک وبسایت است که با هدف ارتقای جایگاه آن در نتایج موتورهای جستجو برای درخواستهای خاص کاربران انجام میشود. برخلاف تبلیغات متنی، در این حالت تبلیغکننده مکان تبلیغ را انتخاب نمیکند و برای کلیکها پولی پرداخت نمیکند؛ بلکه هزینه کار بهینهسازها، مدیران محتوا و سایر متخصصانی که سایت را تبلیغ میکنند، پرداخت میکند.
SMM بازاریابی رسانههای اجتماعی
بازاریابی رسانههای اجتماعی فعالیتهایی با استفاده از پلت فرمهای اجتماعی است که با هدف جلب توجه یا علاقه بازدیدکنندگان به یک نام تجاری یا محصول انجام میشود. این نوع از تبلیغات معمولاً در مورد ایجاد و نگهداری گروهها صفحات از طرف یک برند یا شرکت است.
مدیریت شهرت آنلاین ORM
مدیریت شهرت آنلاین به معنی ایجاد و کنترل فضای اطلاعاتی شرکت با هدف تشکیل تصویر مثبت آن است. بهعنوان یک قاعده، این ابزار بازاریابی شامل مدیریت بررسیهای یک شرکت در اینترنت مانند انتخاب پلتفرم برای ارسال محتوای مورد نظر، ایجاد یک صفحه آموزنده در منابع اینترنتی کنترل شده، نظارت بر ذکر نام تجاری و پاسخ به نظرات کاربران است. اغلب، یک استراتژی SERM برای مدیریت شهرت استفاده میشود که در آن، برای درخواستهای خاص کاربر صفحاتی با نظرات مثبت درباره شرکت در جستجوی برتر گنجانده میشوند. موتور جستجوی نتایج اولین موتورهایی هستند که به کاربران نشان داده میشوند.
انتشارات روابط عمومی
نشریات روابط عمومی متونی هستند که در رسانهها منتشر میشوند یا به شکل دیگری در بین مخاطبان هدف توزیع میشوند و به شکلگیری تصویر خاصی از یک محصول یا یک شرکت بهعنوان یک کل کمک میکنند. این ابزار روابط عمومی شامل مقالات، کتابچهها، بروشورها، مجلات، گزارشها، خبرنامهها، بیانیههای مطبوعاتی و غیره است.
تبلیغات تیزر
تبلیغات تیزر در دسته تبلیغات آنلاین قرار میگیرند. ماهیت چنین تبلیغاتی انتشار تنها بخشی از اطلاعات در مورد یک محصول بدون نمایش خود محصول است. تبلیغات تیزر یک ابزار نیست؛ بلکه فقط نوعی تبلیغات است که نیاز به دخالت سایر ابزارهای بازاریابی مانند بنر، ویدئو، روابط عمومی و غیره دارد.
نقش ابزارهای تبلیغ نویسی
میبینیم که اهداف هر یک از این کانالها و میزان اثربخشی آنها به این بستگی دارد که مصرفکننده در چه مرحلهای از تصمیم خرید قرار دارد. اگر هدف از ارتباطات اطلاعرسانی به مصرفکنندگان در مورد برند، افزایش آگاهی یا ایجاد تقاضا است، توصیه میشود از کانالهایی مانند SMM، تبلیغات تیزر، انتشارات روابط عمومی استفاده کنید؛ زیرا تبلیغات در این مرحله از میزان اثربخشی ارتباطی نسبتا بالایی برخوردار هستند.
تبلیغات SMM شبیه تبلیغات دهان به دهان است که افراد محتوا را به اشتراک میگذارند و یکدیگر را تگ میکنند. تبلیغات تیزر به شما این امکان را میدهد که مصرفکنندگان را علاقهمند کنید، گفتگو بین آنها را تحریک کرده و کنجکاوی ایجاد میکند. انتشارات روابط عمومی اطلاعات شرکت را به مصرفکنندگان منتقل میکند، آگاهی خوانندگان را از برند افزایش میدهد و بسته به اینکه استراتژی چقدر خوب انتخاب شده است، مصرفکننده را در مراحل بعدی تصمیمگیری خرید سوق میدهد.
برای برندسازی و افزایش آگاهی، نمیتوان اهمیت تبلیغ نویسی رسانهای را دستکم گرفت که علاوه بر اطلاعرسانی در مورد شرکت، به شما این امکان را میدهد که بلافاصله تصویر برند را منتقل کنید و در ذهن مصرفکننده ماندگار شوید. از آنجایی که بنرها و ویدئوهای آنلاین حاوی هایپرلینک هستند (قابل کلیک هستند و با کلیک روی آنها، مصرفکننده به صفحه معینی هدایت میشود)، این نوع تبلیغات نیز برای جذب خریداران به وبسایت تبلیغکننده عمل میکند.
پس از اینکه مصرفکننده نیاز به محصول یا خدمت ایجاد کرد، فرایند ارزیابی محصول یا گزینههای دیگر را برای ارضای این نیاز آغاز میکند. در این مرحله او به دنبال اطلاعاتی است که در نتیجه با بررسیهایی درباره شرکت مواجه میشود؛ بنابراین، علاوه بر انتشارات SMM و PR، نظارت بر شهرت خود، پاسخ به نظرات مخاطبین، انتشار موارد مثبت و خنثی کردن موارد منفی بسیار مهم است.
یک میدان اطلاعاتی کنترلشده، اعتماد و وفاداری مصرفکننده به برند را افزایش میدهد و همچنین دفع مؤثرتری تهدیدات برای شهرت تجاری شرکت را در آینده ممکن میسازد. اگر هنگام خواندن نظرات، شخصی با برند شما برخورد کند، میتواند مستقیماً به وبسایت مراجعه کند؛ با این حال اگر در این مرحله مصرفکننده متقاعد شود که به محصولی از این دسته نیاز دارد؛ اما در عین حال نداند که کدام برند در بین بقیه بهترین است، در این صورت درخواست “خرید محصول X” را دارد و شروع به خرید میکند.
به دنبال پیشنهادهای تبلیغکنندگان در موتورهای جستجو معمول مانند گوگل باشید؛ بنابراین موتور جستجوهایی مانند گوگل اگر تبلیغات متنی و سئو در ایجاد تقاضا مؤثر نباشد، زمانی که کاربر آماده خرید محصول است، مستقیما به درخواست او که ارائه گزینههای مختلف برای رفع نیاز است پاسخ میدهد؛ بنابراین برای افزایش فروش در کوتاه مدت، توصیه میشود از تکنیکهای SEO استفاده کنید.
سخن پایانی
از تبلیغ نویسی بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای رشد بیزینسها یاد شده است. در این مطلب ما از انواع تبلیغ نویسی و اهمیت آن صحبت کردهایم. این ابزار را برای رشد کسب و کار خود و معرفیکردن آن به مخاطبین در نظر بگیرید.
ابزارها و کانالهای تبلیغات آنلاین نه تنها از نظر پارامترهای فنی، هزینه و پوشش مخاطب؛ بلکه در اثربخشی آنها در مراحل مختلف تصمیم خرید مصرفکننده و توانایی حل مشکلات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. اگر محصولی تازه وارد بازار میشود و مصرفکنندگان از آن اطلاعی ندارند، باید با انتشارات روابط عمومی، تبلیغات تیزر، SMM و شاید تبلیغات رسانهای شروع کنید. سایر ابزارها با تقاضای موجود کار میکنند.
اگر مردم در مورد محصول شما میدانند؛ اما تاکنون فقط بخش کوچکی از مخاطبان آن را امتحان کردهاند، میتوانید روی بررسیها کار کنید؛ زیرا هنگام جستجوی یک محصول، مصرفکنندگان احتمالا با آنها مواجه میشوند. اگر به طور کلی تقاضا برای این دسته از کالاها وجود دارد؛ اما رقابت زیاد است میتوانید بلافاصله با تبلیغات متنی و تبلیغات هدفمند شروع کنید. این ابزارها به طور مستقیم مشکل افزایش فروش را حل میکنند.