پیش از هر چیزی از شما میخواهیم که تصور کنید که در یک مهمانی حضور دارید که در آن افراد مختلفی شرکت کردند و شما هم بهطورکلی کسی را نمیشناسید. در این شرایط اول سراغ چه کسی میروید؟ ملاک شما چه ملاکهای برای شروع گفتوگو و آشنایی با دیگران دارید؟ تجربه نشان داده است که بیشتر افراد در دقایق اول، فقط چهره شخص را ملاک قرار میدهند. در واقع برای وبسایت هم همین حالت وجود دارد و اولین صفحه یا صفحه فرود از همین نظر برای هر فرد حائز اهمیت است.
معرفی صفحه فرود
بگذارید مثال قبل را طور دیگری بیان کنیم؛ مثلا از قبل به شما توضیح دادهاند که شما میخواهید با آقای احمدی صحبت کنید. ایشان مهندس عمران هستند و 43 سال دارند و سوار ماشین بنز میشوند. به نظر شما ظاهر این فرد چگونه است؟ شما انتظار دارید با چه فردی روبرو شوید؟ آیا ممکن است ظاهرش طوری باشد که شما فکر کنید در مورد شغل و منزلت اجتماعی او به شما راست گفته نشده است؟
بیشترین افرادی که برای اولینبار به وبسایت شما سر میزنند همین حالت را دارند. بهراستی آیا نخستین صفحهای که با آن مواجه میشوند با تصوراتشان مطابق است؟ آیا به نظرتان جذب سایت شما میشوند یا صفحه را میبندند و دیگر به آن سری نمیزنند؟ اصلا باید چه اقداماتی انجام داد تا تأثیر اولیه خوبی بر روی مخاطب گذاشته شود. در چنین مواقعی حتما عبارت صفحه فرود یا همان Landing Page را میشنوید. اما این صفحه رود چیست و چه کاربردی دارد.
همانگونه که حدس زدید، Landing Page، یک صفحه ساده و مجزا در سایت شما است که با هدف جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) ایجاد میشود. به این دلیل نام صفحه فرود را روی آن گذاشتهاند که کاربر برای اولین با همین صفحه مواجه میشود. یا اصطلاحا بر روی آن فرود میآید؛ دقیقا مثل یک مسافر که نخستین مقصدش باند فرودگاه است و فرد فقط پس از گذر از این باند میتواند وارد شهر شود و از مناظر آن دیدن کند.
در اینجا باید توجه کنید که تعارف بسیار گوناگون و متفاوتی وجود دارد. بهعنوانمثال هر صفحه قدیمی در یک سایت بتوان روی آن فرود آمد را نمیتوان صفحه فرود محسوب کرد. بازاریابهای دیجیتال، بین Landing Page و یک صفحه عادی تفاوت زیادی قائل هستند. هر صفحه فرود دو ویژگی خیلی مهم دارد که شامل موارد زیر میشود:
- یک فرم دارد.
- فقط برای گرفتن و جمعآوری اطلاعات از کاربران و مخاطبان طراحی شده است.
صفحه فرود چه تفاوتی با بقیه صفحات دارد؟
وقتی یک صفحه را باز میکنید، در بخش اول انبوهی از لینکها تبلیغات و تصاویر روبرو میشوید و قطعا بخشهای که میبینیم صفحه فرود محسوب نمیشود. در واقع آن چیزی شما میبینید همان Homepage است که کاربرد گوناگونی دارد. این صفحه بسته به نوع و هدف سایت، ممکن است شما را به کاربران معرفی نمایند یا محصولات را به نمایش بگذارد و یک ویدئو آموزشی پخش کند.
صفحهی اصلی شما معمولا فراخوانها و فرمهای مختلفی هم مانند تبلیغاتی، لینک ثبتنام، لینکهای خرید و دکمه امتحانکردن مجانی دارد. این صفحه به یک دلیل مشخص طراحی نشده است. در واقع میتوانید محتواهای گوناگونی در آن ببینید. بهعنوانمثال خیلی از سایتها در ابتدا شما را دعوت به همکاری میکنند، میتوان اینگونه صفحات را صفحه فرود محسوب کرد.
مثلاً اگر به سایتهای معتبر و معرف سر بزنید میبینید در صفحه اول میتوان CTA های قابل کلیک زیادی دید؛ اما بهطورکلی این صفحه برای رسیدن به یک هدف و منظور خاص ساخته نشده است و به همین دلیل نمیتوان به آن صفحه فرود گفت؛ چون آنها به طور معمول تک منظوره هستند و یک Call to Action هم در آنها وجود دارد. البته برخی از سایتهای معروف شاید چندین صفحه فرود داشته باشند. تنها هدف از طراحی صفحه فرود این است که کاربران روی دکمه اضافهکردن به صفحه خرید کلیک کنند.
هدف از طراحی صفحه فرود چیست؟
این صفحه با هدفهای مختلفی ساخته میشود که ما قصد داریم در این قسمت درباره آن به شما توضیح دهیم. وبسایتها و کسبوکارهای آنلاین به طور کلی با سه هدف فروش مستقیم، ایجاد مخاطب و برقراری ارتباط صفحه فرود میسازند.
فروش مستقیم
خیلی از افراد فکر میکنند صفحات فرود فقط مربوط به وبسایتهای است که برای فروش محصول یا خدمات طراحی شدهاند. اگر تا کنون در اینترنت چیزی خریده باشید، حتماً این صفحات را دیدهاید. در تجارت الکترونیک، صفحه فرود به فروش مستقیم ارتباط دارد؛ معمولاً صفحه برای فروش یک محصول خاص طراحی شده است. صفحات رزرو صندلیهای سینما و موارد مشابه نوعی صفحه فرود محسوب میشوند.
این صفحه را فقط باهدف فروش طراحی میکنند و حتی میتوان آنها را در صفحات دیگر تبلیغ کرد و در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشت. این کارها ترافیک شما را بالا میبرند و باعث افزایش فروش محصولاتتان میشوند.
ایجاد مخاطب
این صفحات معمولاً بهعنوان صفحات جذب مشتری هم معرفی میشوند. این نوع خاص از صفحات فرود، برای جمعآوری اطلاعات کاربران ساخته شدهاند. هدف اصلی آنها هم بهدستآوردن اطلاعات شخصی مثل نام و نام خانوادگی و اطلاعاتی مثل ایمیل و سایر موارد اینچنینی است. این اطلاعات برای ارتباط بعدی با مخاطب کاربرد دارد. فرمهای که در صفحه ایجاد مخاطب طراحی میشوند، معمولاً طولانیتر هستند و به همین دلیل تکمیل آنها زمان بیشتری میبرد.
این فرم میتواند حاوی بخشهای باشد که هر فرد در آن سلیقه، علایق و ویژگی شخصی خود را وارد کند. صفحات ایجاد مخاطبی که میسازید باید برای بازدیدکنندگان آنقدر ارزشمند باشند که نرخ تبدیل سایت شما افزایش یابد. این نوع از Landing Page برای رسیدن به اهداف زیر کاربرد دارند:
- یک کتاب الکترونیکی رایگان
- ثبتنام در خبرنامه
- راهنما
- ثبتنام در یک سمینار آنلاین
برقراری ارتباط
این صفحات فرود که نام دیگر آنها Click-through است، به شما کمک میکنند بازدیدکنندگان را در مراحل مختلف کار همراهی نمایید. در واقع نوعی بازاریابی پیشرفته هستند و ترکیبی قوی از فروش مستقیم و ایجاد ارتباط محسوب میشوند. هدف اینگونه صفحه فرود هدایت افراد و تشویق آنها به حرکت در بین مسیر فروش است و باعث میشوند فرد بهصورت مستمر روی لینکهای جدید کلیک کنند و آنها را در سایت نگه میدارد.
روش کار اینگونه است که وقتی مخاطب وارد صفحه اول شما شد و از آنجا وارد صفحات بعدی میشوند. بهصورت هدفمند و خودکار به کمک لینکهای که وجود دارند در مسیر فروش هدایت میشود. این صفحات واقعاً پاسخگوی نیازهای شما هستند؛ مخصوصاً بهخاطر اینکه همه افراد روی لینکهای تبلیغاتی آنلاین صفحه اجتماعی شما کلیک نمیکنند و لزوماً برای خرید از شما آماده نیستند و باید کمی جلوتر بروند.
صفحه فرود Click-through باعث میشود تا تمام کسانی که بهوسیله بازاریابی وارد صفحه اول شدهاند، مشتری شما شوند. این صفحات فرود با توجهکردن به علاقههای مشتریها، بهتدریج نرخ تبدیل را افزایش میدهند. صفحات برقراری ارتباط تلاش میکنند که کاربر بهمرورزمان با محصول یا خدمات شما آشنا شوند و در آخرین مرحله کار فروش را به اتمام به رسانند.
ویژگی صفحه فرود خوب
عوامل خیلی زیادی در موفقیت یک صفحه فرود نقش دارند. در اینجا تلاش خواهیم کرد به برخی از آنها که اصلیترین عوامل موفقیت صفحه فرود است اشاره کنیم. این عوامل توضیحات مختصری دارند که ما در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
یک عنوان چشمگیر انتخاب کنید
همه چیز برای صفحه شما از عنوان آغاز میشود. ایجاد علاقه، جلبتوجه و درک موضوع همگی با عنوان اصلی رابطه مستقیم دارند. عنوان، اولین و مهمترین قسمت یک صفحه فرود است و باید بتواند توجه مخاطب را به خودش جلب کند و به او توضیح دهد که محصول موردنظر مشتری دقیقاً چه چیزی است. همچنین باید توضیحاتی که در مورد محصول میدهید بسیار کوتاه و مفید باشد.
سعی کنید عنوان شما از 20 کلمه فراتر نرود. به طور کلی بهتر است عنوان 10 کلمه باشد.عنوان شما باید کوتاه ، مشخص،گیرا باشد و دقیقا به مشکل کاربر اشاره کند. یعنی بایدمخاطب با خواندن عنوان ، متوجه شود که این وب سایت میتواند پاسخگوی نیازهای او باشد یا خیر.
از یک زیر عنوان قانعکننده استفاده کنید
در واقع عنوان اصلی وظیفه جلبتوجه مراجعهکنندگان را بر عهده دارد. زیرعنوان باید بتواند فرد را جذب خود کند تا در صفحه بماند. زیر عنوانها همانطور که از نامشان پیدا است، برخی اوقات درست در زیر عنوان اصلی گذاشته میشوند. وظیفه اصلی این بخش ارائه توضیحات بیشتر به کاربر و تشویق نمودن وی به مطالعه بقیه مطلب شما است.
از تصاویر کمک بگیرید
طبق مطالعات مغز انسان تصاویر را 6000 برابر زودتر از متون پردازش میکند ؛پس وجود تصاویر در صفحات فرود به طور قطعی روی مشتری و کاربر تاثیر میگذارد. تصویری که استفاده میکنید باید بزرگ و متناسب با حوزه فعالیت شما باشد. اگر کار شما در زمینه فروش محصول است، پس باید حتما عکسی از محصولاتتان در صحفه بگذارید. درصورتی که قصد ارائه خدمات دارید، تصویر برای شما همانند عنوان اصلی میتواند توجه مخاطب را به خود جلب کنید. البته این نکته را از یاد نبرید که کیفیت تصاویر هم اهمیت زیادی دارد.
توضیحات تکمیلی را ارائه دهید
اگر کاربر نفهمد که موضوع از چه قرار است، خیلی زود سایت را ترک میکند؛ پس حتما توضیحات تکمیلی را در صفحه فرود قرار دهید. سعی کنید توضیحات را خیلی ساده و روان بنویسید تا قابلفهم باشد و خواننده بتواند بهخوبی هدف شما را درک کنند.
لازم نیست که این توضیحات را در پاراگراف جداگانه بنویسید، بلکه زیرعنوان، تصویر و همچنین عنوان اصلی همبسته به شرایط میتوانند این نقش تأثیرگذار و مهم را ایفا کنند. در توضیحات خود منافع کاربر را بنویسید تا قانع شوند از خدمات شما استفاده نمایند. بهتر است فواید کار با سایتتان را برای کاربران توضیح دهید. البته توضیحاتتان مانند قسمت قبل که توضیح دادیم کوتاه و مفید باشد.
جریان منطقی ایجاد کنید
جریان منطقی برای یک صفحه درست بهاندازه محتوا اهمیت دارد. یک مشتری واقعا علاقهمند، Landing Page به طور کامل مطالعه میکند و برای جلب رضایت این افراد هم که شده است، باید آنها را در یک مسیر فکری درست و منطقی هدایت کنید. صفحه فرود شما باید با توضیحات کامل مانند منافع مشتری آغاز شود و بهوسیله یک Call to Action مناسب آن را تمام کنید. صفحه فرود به چند قسمت تقسیم نمایید و در هر بخش از آن درباره یکی از ویژگیهای مثبت خدماتتان توضیح دهید.
محل قرارگیری دکمه CTA اهمیت خیلی زیادی دارد. شما حتی میتوانید از چند CTA کمک بگیرید و هر کدام را در یکی از بخشهای صفحه فرود خود بگذارید. حتماً از مطالب قانعکننده استفاده کنید. درصورتیکه صفحات فرود طولانی و جذاب باشند، روی کاربر تأثیر میگذارند. پس میتوانید با خیال راحت و از فرمهای طولانی استفاده کنید.
یک موضوع دردناک مطرح کنید
همه آدمها به طور طبیعی از درد و رنج فراری هستند و برای اینکه از آن دور شوند دست به انجام هر کاری میزنند. هر محصول یا خدماتی که در جهان وجود دارد، بهنوعی در تلاش است که دردی را از بین ببرد. اگر کاربری را وادار کنید که به مشکلی یا درد و رنجی بیندیشد، بهصورت غیرارادی و خودکار به راهحل که همان محصول یا خدمات شما است فکر میکند.
درباره لذتها حرف بزنید
اهر انسانی به طور طبیعی از درد گریزان است و به دنبال لذت میرود. در صفحه فورد خود، حتماً درباره لذت استفاده از محصول یا خدماتتان صحبت کنید. هر محصولی یا خدمتی میتواند طوری ارائه شود که هم از لحاظ روانشناختی و هم احساسی لذت را به مخاطب نشان دهد.
نقلقولهای اطمینان دهند را بکار ببرید
برای یک مخاطب ناآشنا که هنوز نتوانسته است به سایت شما اعتماد کند، چه چیزی بهتر از اینکه ببیند دیگران هم سایت شما را تأیید کردهاند و تجربه خوبی از آن دارند. استفاده از نقلقولهای افراد، در دنیای امروز تبدیل به یکی از مهمترین راهها برای جلباعتماد مشتریان شده است.
برای این کار شما باید از جملات افرادی که واقعی هستند استفاده کنید. اگر این نقلقولها از طرف افراد مشهور باشند، مطمئناً تأثیر بهتری دارند. سعی کنید نقلقولهای که به جامعه هدف شما نزدیکتر هستند را انتخاب نمایید. استفاده از عکسها و تصاویر در این زمینه واقعاً مؤثر هستند.
روشهای را برای ارتباط بگذارید
اگر چند شمارهتلفن، فرمهای ارتباطی و آدرس ایمیل بگذارید تا مخاطبان بتواند با شما ارتباط برقرار کنید. اگر یک آدرس فیزیکی هم در سایت بگذارید که عالی میشود؛ زیرا مشتری با همین ترفندهای ساده به شما اعتماد میکنند. در دنیای امروز یکی از روشهای جلباطمینان همین راهکارها است. اینگونه شما نشان میدهید که واقعی هستید؛ حتی میتوانید چت آنلاین هم بگذارید که در این صورت راحتتر به شما اعتماد میکنند.
گارانتی ارائه دهید
استفاده از نمادهایی که نشان میدهند خدمات و محصولات شما اصل و واقعی است، میتواند در موفقیت صفحه فرود شما مؤثر باشد. در ایران چند سالی است که لگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای نماد استفاده میشود که بهوسیله آن مشتریها با اطمینان کامل خرید خود را انجام میدهند.
سخن نهایی
صفحات فرود یا Landing Page ها، خیلی ساده به مشتریها خوش آمد میگویند و آنها را دعوت به انجام یک کار یا استفاده از محصولات خاصی میکنند. طراحی و ساخت درست این صفحات، تأثیر به سزایی در ترافیک سایت، سود و فروش شما دارد. امروزه بهکارگیری از این صفحات به همراه CTAهای مناسب، یکی از ملزومات در جنبههای مختلف تجارت الکترونیک است که باید به آن توجه ویژهای شود.