بهینه سازی نرخ تبدیل CRO که مخفف CONVERSION RATE OPTIMIZATION است مجموعهای از روشهای مورد استفاده برای افزایش و بالا بردن نرخ تبدیل کاربر به مشتری و کاربر هدف است. بهینهسازی در حالت کلی باید در تمام مراحل رشد وبسایت و کسب و کار رعایت شود.
در تعریف CRO فرایندی است که از طریق آن تجربه کاربری خوبی برای مخاطب ایجاد میشود که همین تجربه آنقدر برای کاربر رضایتبخش است که فرد به مشتری ثابت و کاربر هدف تبدیل میشود. در نتیجه CRO مسئله بسیار مهمی برای سایتهای است که فروش آنلاین و خدمات ارائه میدهند. نرخ تبدیل در واقع نرخ بازگشت سرمایه افراد است.
زمانی که افراد برای جذب کاربر مبلغی را هزینه میکنند انتظار میرود کاربران از سایت بازدید کرده و از سایت خرید کنند. در این مرحله مبلغ هزینه شده به حساب فرد بازگردانده میشود و صاحب کسب و کار به نتیجه دلخواه خود میرسد. در نتیجه هرچقدر نرخ تبدیل بالا برود نرخ بازگشت سرمایه هم بالا میرود و این 2 ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.
در ادامه میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا نرخ تبدیل CRO اهمیت دارد. از تصورات اشتباهی که در بین برخی صاحبان کسب و کارها وجود دارد این است که فکر میکنند فروش بیشتر با افزایش بازدید سایت رخ میدهد. درحالی که این تفکرات اشتباه است و روشهای کم هزینهتری برای بهینه سازی وجود دارد. با درک چگونگی اجرای روشهای بهینه سازی نرخ تبدیل دیگر نیازی به پرداخت هزینههای بالا برای تبلیغات یا افزایش بازدید سایت نیست؛ بلکه با انجام دادن تغییرات ساده و کاربردی در صفحات سایت میتوان جذب مشتری کرد و فروش محصول را بالا برد.
نرخ تبدیل CRO درواقع به این معنا است که چه میزان از بازدیدکنندگان وبسایتها عملی مثل خرید محصول، عضویت در سایت، نصب یک اپلیکیشن، استفاده از یک کد تخفیف، عضویت در خبرنامه سایت، تماس با بخش پشتیبانی و… انجام میدهند. در فرایند بهینه سازی نرخ تبدیل بدون صرف هزینه و با انجام دادن تغییراتی مثل محتوای سایت، قالببندی و… میتوان نرخ تبدیل را افزایش داد. امکان دارد با تغییرات ساده در صفحات سایت تا دهها برابر نرخ تبدیل را بهینه سازی کرد. این موضوع بسیار اهمیت دارد که در فرآیند بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، نرخ تبدیل فعلی فرد به چه میزان و اندازه است. زیرا باید میزان پیشرفت را به طور مداوم اندازهگیری و پیگیری کرد.
موارد تاثیرگذار بر بهینه سازی نرخ تبدیل
مواردی که به بهینه سازی نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری تاثیر میگذارد:
بهینه سازی صفحه فرود یا LPO
LANDING PAGE OPTIMIZATION که مخفف آن LPO است صفحاتی از سایت هستند که کاربران از طریق آن وارد سایت میشوند و از خدمات و محصولات بازدید میکنند. 4 قسمت اصلی بهینه سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج شامل تیتر، بدنه، فرم و دکمه درخواست اقدام است. قسمتهای فرعی هم شامل عکس، ویدئو، نظرات مشتریهای قبل و موارد مشابه میباشد.
اگر فرد برای افزایش و بالا رفتن بازدید از صفحات از تبلیغات کلیکی یا بنری استفاده میکند بهینه سازی یا لندینگ پیج باعث افزایش تبدیل کاربر به مشتری میشود. به این نکته باید توجه داشت که در لندینگ پیج باید از آپلود محصولات زیاد در صفحه پرهیز کرد چرا که شلوغی پیج موجب آشفتگی و گمراهی کاربران میشود درنتیجه بهتر است پیج خلوتتر باشد تا خرید بهتر صورت بگیرد.
بهینه سازی سئو سایت
همانطور که میدانید 80 درصد بازدید اینترنت از طریق موتورهای جستجو است. مهمترین فایده سئو این است که موجب هدایت بازدیدکنندگان به سایت میشود. اگر تمامی تکنیکهای بهبود سئو را به خوبی انجام دهید مورد توجه موتورهای جستجو گوگل قرار میگیرید. درنهایت با بالا بودن رتبه سایت بازدید بیشتری از سایت میشود و محصولات و خدمات راحتتر به فروش میرسند.
طراحی وبسایت ریسپانسیو
RWD که مخفف شده RESPONSIVE WEB DESIGN است که به معنای طراحی سایت واکنشگرا است. یعنی سایت بهگونهای طراحی شده باشد که کاربران بدون هیچ مشکلی وبسایت را باز کنند و از آن استفاده کنند. استفاده بسیار زیاد از وسایل ارتباطی هوشمند موجب شده که نیمی از ترافیک وبسایت توسط آنها باشد. درنتیجه باید وبسایت را بهگونهای طراحی کرد که کاربران هیچ مشکلی برای زوم کردن و اسکرول در سایت نداشته باشند.
نظرسنجی از کاربران
قراردادن و استفاده از نظرسنجی بر روی سایت یکی از روشهای خوب و رایگان برای آشنایی با نیاز واقعی مشتریان، خواستههایشان، انتقاد کاربران از نواقص محصولات، اشکالات و معایب سایت، خدمات کارکنان و ارتباط آنها و در آخر بهینه سازی نرخ تبدیل است. در این بخش مدیران وبسایت میتوانند برای ترغیب کاربران به شرکت در نظرسنجی امتیازات ویژهای قرار دهند.
بالا بردن سرعت سایت
برای بهینه سازی نرخ تبدیل CRO الزاما باید وبسایت سرعت بالایی داشته باشد. با چند ترفند میتوان سرعت وبسایت را بالا برد که شامل درخواستهای HTTP، استفاده از سرویسهای گوگل، استفاده از Cache، کاهش سایز تصویر و بهینه سازی css است. سرعت بالای سایت و لود شدن آنها تاثیر بسیار زیادی در ماندگاری کاربران در سایت دارد. قرار دادن اطلاعات تماس و ارتباط با مدیران وبسایت، قرار دادن اطلاعات مربوط به تماس در قسمت فوتر یا پایین وبسایت موجب اعتماد و اطمینان خاطر کاربران میشود. همچنین اگر کاربران در قسمت خرید یا مشاوره محصول سوال داشته باشند تماس با کارمندان میتواند در فرایند خرید کمککننده باشد.
استفاده از تست A/B
تست A/B که به آن تست SPLIT هم گفته میشود که عبارت است از مقایسه 2 نسخه از یک صفحه وبسایت برای مشاهده اینکه کدام یک از این 2 نسخه عملکرد بهتری دارد. این تست به افراد کمک میکند تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهند. تست A/B در حقیقت تستهای بازاریابی میباشند که از آنها زمانی استفاده میشود که قصد داریم یکی از عناصر بازاریابی دیجیتال را آزمایش کنیم و دریابیم که آیا عملکرد آن باعث بهینه سازی نرخ تبدیل سایت میشود یا خیر. تست A/B در رفتارشناسی کاربران به وبمسترها کمک میکند تا بهتر متوجه شوند افراد به کدام صفحات واکنش نشان میدهند و بازدهی بالاتری دارند.
دعوت به اقدام یا CTA
CALL TO ACTION یک اصطلاح در بازاریابی است که به محتوا، تصویر، دکمه و لینکی گفته میشود که با هدف دعوت کاربر به انجام کاری مثل خرید، ثبتنام، دنبال کردن، پر کردن یک فرم یا نظرسنجی… طراحی شده است. CTA کاربران را به جاههایی که مدنظر وبمستر است هدایت میکند و حتی دعوت به اقدام موجب تاثیرات خوبی در سئوی وبسایت و نرخ تبدیل کاربران میشود.
بخش هایی از وبسایت که میتواند بسیار در نرخ تبدیل CRO تاثیرگذار باشد
صفحه اصلی وبسایت
صفحه اصلی وبسایت تاثیر بسیار زیادی در بحث بهینه سازی نرخ تبدیل دارد. زمانی که کاربران وارد سایت میشوند معمولا اول به دنبال صفحه اصلی هستند و قصد دارند به طور کلی اطلاعاتی درمورد وبسایت دریافت کنند. درنتیجه صفحه اصلی باید محصولات یا خدمات افراد را به طور واضح و ساده معرفی کند. عناصر مهم یک صفحه اصلی شامل لوگو، منوی سایت، عنوان، قسمت ورود کاربران، تصویر زمینه، نمونه کار، ویژگیها و مزایا، قابلیت جستجو، دکمه دعوت به عملیات، پیشنهادها و انتقادات، اثبات کیفیت و خدمات… هستند. صفحه اصلی فرصتی برای حفظ مشتری و نرخ تبدیل کاربران است.
صفحه قیمتگذاری
صفحه قیمتگذاری از حیاتیترین بخشهای وبسایت است که در بحث بهینه سازی نرخ تبدیل هم مهم است. با تغییر نحوه قیمتگذاری، توضیح ساده و روان ویژگیهای بستههای مرتبط با هر قیمت و اضافه کردن شماره تماس برای کاربران جهت ارتباط با مدیران وبسایت برای هر قیمت پیشنهادی بسیار به صفحه قیمتگذاری کمک میکند تا به راحتی بازدیدکنندگان را به مشتری و کاربر هدف تبدیل کند.
تکنیکهای بهینه سازی نرخ تبدیل
- پاپ آپ: یک رابط کاربردی گرافیکی است که در بخشی فضای وبسایتها در ابعاد مختلف و جدا از ساختار اصلی و محتوای کلی نمایش داده میشود. نمایش دادن پاپ آپ معمولا بدون اجازه کاربران انجام میشود. به خاطرهمین در اصطلاح به پاپ آپ ” پنجرههای خود باز شونده” میگویند. تبلیغات پاپ آپ میتواند تاثیر بسزایی در افزایش بازدید سایت، بهبود رتبه الکسا، بهبود سئوی سایت و بهبود نرخ تبدیل CRO داشته باشد.
- بهبود سرنخهای فروش: برخی از افراد مستقیما قصد دارند که به مرحله خرید برسند و با نماینده فروش صحبت کنند. روشها و اقدامات ویژهای وجود دارد که کاربران را مصمم میکند تا به طور مستقیم از محصولات خرید کنند.
- نوشتن کپشنهای واضح و اقناع کننده: با قرار دادن متون واضح CTA در صفحات وبسایت که به طور هوشمندانهای طراحی و اجرا شدهاند میتوان نرخ تبدیل CRO را بهینه سازی کرد.
- استفاده از نرم افزار چت آنلاین: برای بهینه سازی نرخ تبدیل CRO بسیار مهم است که با بازدیدکنندگان ارتباط مستقیم داشت. استفاده از نرمافزارهای چت آنلاین برای برقراری ارتباط، اخذ انتقادات و پیشنهادها، پشتیبانی بسیار کمککننده است. برای بهینه سازی نرخ تبدیل، پیامها را به صفحات وبسایت که عملکرد و بازدید بالایی دارند اضافه کنید.
- بهینه سازی پستهای وبلاگی که عملکرد خوبی دارند: اضافه کردن و ایجاد مقالات وبلاگهایی که واکنشهای خوبی را به همراه دارد بسیار برای بهینه سازی نرخ تبدیل پیشنهاد میشود. در آغاز بهینه سازی دستهای از پستهایی که بالاترین سطح ترافیک وب و پایینترین نرخ تبدیل را دارند انتخاب کنید سپس پستهایی که دارای نرخ تبدیل بالا هستند را پیدا کنید. وبمسترها باید بر بازدیدکنندگان و کاربرانی که مدنظر و واجد شرایط هستند به سمت این نوع پستها هدایت کنند.
- استفاده از هدف گیری مجدد یا ریتارگتینگ: ریتارگتینگ یک تکنیک و استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که تعیین میکند چه زمانی یک بازدیدکننده از فروشگاه، سایت، یا وبسایت بازدید کرده. زمانی که کاربر از وبسایت بازدید میکند تبلیغات هدفمند را برای محصولات و خدمات مشاهده میکند و همین موضوع باعث میشود تا دوباره به وبسایت بازگردد.
مدیران وبسایت باید تستهایی را اجرا کنند که بفهمند چه چیزی بیشترین تعداد مشتری را ایجاد میکند و تلاش کنند باگهای موجود را از وبسایتها حذف کرده و فرایند فروش را بهتر و آسانتر کنند.
مراحل بهینه سازی نرخ تبدیل CRO
- تحقیق: همانطور که میدانید از اصولیترین بخش فرایند CRO تحقیق است. افراد باید با توجه به نوع موضوع وبسایت و کسب و کارشان نرخ تبدیل خود را بهینه سازی کنند. ولی تحقیق در نرخ تبدیل باید به 2 صورت کمی و کیفی انجام شود تا به هدف نهایی خود برسد.
- فرضیه: بعد از جمعآوری اخذ دادهها در مرحله تحقیق باید برای بهینه سازی نرخ تبدیل فرضیه سازی و پیشنهاد ارائه داد.
- اولویت بندی: در مرحله قبل پیشنهادها خود را در یک سطح قرار داده و اما در مرحله اولویت بندی پیشنهادها را جدا کنید. اولویت بندیها را میتوان بر اساس سیستم P.I.E جلو برد. P.I.E شامل پتانسیل، اهمیت و راحتی است.
- مرحله تست: در مرحله تست باید نوع آن را انتخاب کنید که شامل تست A/B، تست تقسیم و تست چند متغیره است.
- تجزیه تحلیل نتیجه آزمون: در مرحله تجزیه تحلیل باید اطلاعات و دادههای به دست آورده را آزمایش کرده و نتیجهگیری کنید.
همانطور که اشاره شد بهبود نرخ تبدیل از مهمترین مسائل برای کسب و کارها بوده و هست. چرا که در این مرحله بازدیدکنندگان باید به کاربران هدف تبدیل شوند و کارهایی مثل خرید کردن، عضویت و… انجام دهند. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه تمامی مراحل بهینه سازی نرخ تبدیل و شرایط و ضوابط را توضیح دهیم.