همانطور که میدانید گوگل یک موتور جستجوی قوی است و بسیار برای افرادی مناسب است که قصد دارند سایتی را برای کسب و کار خود راهاندازی کنند. گوگل امکانات بسیار خوبی برای افراد فراهم میکند. زمانی که شخص سایتی را طراحی میکند برای افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه سایت خود باید با مفهوم سئو آشنایی کامل داشته باشد و سپس سئو مناسب را اجرا کند. امروزه افراد برای یافتن سریع مکانی به نرم افزاری نیاز دارند که به سرعت مشخصات آن مکان و اطلاعات مربوط به آدرس را بالا بیاورد. در این مقاله قصد داریم آموزش ثبت مکان در گوگل مپ را توضیح دهیم.
اگر متقاضی در دو کشور مختلف یک کلمه مشابه را سرچ کند متوجه خواهد شد نتایج یکسان نیستند و تفاوت دارند. این اتفاق مربوط به سئو محلی در گوگل است. سئوی محلی به مجموعه فعالیتهای بهینه سازی سایت میگویند که موجب میشود وبسایت متقاضی برای مشتریان قابل نمایش باشد. در سئوی محلی سرویس رایگانی به نام گوگل مای بیزینس وجود دارد که مناسب ثبت موقعیت مکانی، اطلاعات تماس و… است.
زمانی که به دنبال اسم یک مکان خاص است نام آن را در کادر گوگل نوشته و جستجو میکنند و زمانی که سرچ صورت گرفت موقعیت مکانی، نتایج اطلاعات تماس، نام وبسایت، عکس مکان مورد نظر در سمت راست نمایش داده میشود.
چگونگی ثبت مکان در گوگل مپ

سرویس گوگل برای توسعه کسبوکارهای مختلف در سراسر جهان ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. بیشتر کسب و کارها از این نوع ابزار برای پیشرفت استفاده میکنند. یکی از شناخته شدهترین خدمات موجود که گوگل به مخاطبان خود ارائه میدهد ثبت مکان در گوگل مپ است.
به دلیل تحریم بودن ایران متقاضیان نمیتوانند برای ثبت موقعیت مکانی از این ابزار استفاده کنند. به همین دلیل فرد میتواند برای ثبت مکان در گوگل مپ استفاده کند که تفاوت چندانی ندارد. در حقیقت گوگل مپ تمامی اطلاعات مورد نیاز آن مکان را برای فرد ثبت میکند.
برای ثبت محل موقعیت و وبسایت، متقاضی باید وارد سایت گوگل مپ شود. برای اینکه متقاضی بتواند مکان خود را در گوگل مپ ثبت کند حتما باید با اکانت جیمیل وارد شود. در صورت نداشتن Gmail بهتر است متقاضی در آغاز یک اکانت ایجاد کند.
متقاضی میتواند موقعیت مکانی کنونی خود را مشاهده کند. در ادامه فرد با کلیک کردن بر روی موقعیت مکانی مورد نظر میتواند آن را ثبت کند. بعد از پیدا کردن موقعیت مکانی باید بر روی منوی سمت چپ کلیک کند و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کند. با انتخاب این گزینه یک نشان یا مارکر همراه با فرم اطلاعات بر روی نقشه ظاهر میشود.
در مرحله بعدی فرد باید مارکر را در محل مورد نظر قرار دهد. با حرکت دادن مارکر و قرار دادن آن بر روی محل مورد نظر شخص، آدرس، موقعیت مکانی و اطلاعات مربوطه به صورت خودکار نوشته میشوند. باید توجه داشت آدرس بسیار کلی است و فرد میتواند آدرس را دوباره به صورت جزئی تر ویرایش و بازنویسی کند.
بعد از انجام دادن مراحل گفته شده یک فرم برای فرد ظاهر میشود که دارای ۲ فیلد است. فیلد اول مربوط به نام مکان مورد نظر است. متقاضی باید حتما این فیلد را پر کند و باید نام کسب و کار خود را بنویسد. فیلد دوم برای تعیین موضوع موقعیت و حوزه فعالیت است.
گزینههای این فیلد شامل:
- صنایع غذایی
- مراکز خرید
- مراکز خدماتی
- مراکز اقامتی
- مناطق تفریحی
- مراکز مذهبی
- مراکز اداری و صنعتی
- مناطق مسکونی
- مراکز تحصیلی
فرد بعد از انتخاب کردن هرکدام از موارد باز هم گزینههای دیگری برای دقیقتر کردن حوزه فعالیت تماشا خواهد کرد. به طور کلی فیلد دوم به صورت جزئیتری موضوع فعالیت موقعیت مکانی را توضیح میدهد. فیلد سوم مربوط به آدرس محل مورد نظر است.
فرم اطلاعات دارای بخشهای زیر است:
- نام: نام موقعیت میتواند نام تجاری، شعار تبلیغاتی یا کلمه کلیدی مورد نظر باشد
- آدرس: فرد میتواند در این بخش آدرس و مکان مورد نظر را وارد کند
- دسته بندی: در این قسمت میتوان حوزه فعالیت تجاری را در بین موردها و گزینههای موجود انتخاب کند
- شماره تلفن: وارد کردن شماره تلفن محل کار
- آدرس وبسایت: وارد کردن وبسایت مکان مورد نظر
- ساعات کاری: در این بخش فرد میتواند ساعات کاری مکان را بر اساس روز تاریخ و ساعات مشخص تعیین کند
با وارد کردن اطلاعات لازم تقریبا ثبت مکان در گوگل مپ به پایان میرسد. ولی بهتر است در این مرحله یک بار دیگر اطلاعات را مرور کنیم تا اشتباهی به وجود نیاید. بعد از مطمئن شدن از اطلاعات باید بر روی گزینه Submit کلیک کنید.
تائید گوگل برای ثبت مکان در گوگل مپ

در ادامه خواهید دید که کار تقریبا به اتمام رسیده است و مکان مورد نظر در گوگل مپ ثبت شده است. فرد در نهایت باید منتظر بماند تا اطلاعات ثبت شود و اپراتورهای گوگل آن را تایید کند. بعد از ثبت شدن موقعیت مکانی در گوگل مپ، نتایج جستجو ظاهر میشود و فرد میتواند تصاویر مرتبط با شرکت و مکان خود را اضافه کند.
برای اضافه کردن عکس، فرد باید در گوگل مپ نام موقعیت مکانی را جستجو کند سپس بعد از مشاهده اطلاعات مکان در پایین منو گزینه Add Photos را انتخاب کند و تصاویر مورد نظر برای موقعیت مکانی را آپلود و اضافه کند. فرد باید به این موضوع توجه داشته باشد که از تصاویر واقعی و خیابانی استفاده کند. در نتیجه نباید از لوگو، نماد و هر عکس گرافیکی دیگری برای موقعیت مکانی یا شرکت استفاده کرد. چرا که احتمال دارد تصویر مورد نظر تایید نشود. پس بهتر است به جای آپلود لوگو فرد از تصاویر واقعی محیط کار استفاده کند. همچنین میتوان جزئیات بیشتری مثل تصاویر و نمای داخلی موقعیت مکانی در گوگل مپ اضافه کرد.
مزایای ثبت مکان در گوگل مپ
- مناسب برای تمامی رانندگان، کاربران، وسایل حمل و نقل عمومی و… که قصد دارند از یک مکان به مکان دیگر حرکت کنند.
- گوگل مپ به افراد، بیزینسها و شرکتهای مختلف این امکان را میدهد تا موقعیت مکانی و راهنمای دسترسی به محل یا آدرس محل مورد نظر را بر روی نقشه ثبت کنند.
- گوگل مپ دارای سرویس مکان یابی است که رانندگان با استفاده از لوکیشن تلفن خود برای پیدا کردن موقعیت مورد نظر استفاده میکنند.
- نمایش تصاویر پانوراما افقی و عمودی از سطح خیابان شهر
- ثبت مکان در گوگل مپ این قابلیت را دارد که فرد بتواند به صورت رایگان و بدون داشتن سایت اطلاعات مناسب و مفیدی در صفحه اول نتایج گوگل نمایش دهد.
- زمانی که فرد به دنبال یک فروشگاه، شرکت یا غیره در گوگل است، موقعیت مکانی فرد از طریق GPS گوشی یا IP رایانه برای سرویس گوگل قابل تشخیص است. در نتیجه میتوان نزدیکترین شعبه فروشگاه مورد نظر را مشاهده و پیدا کرد. ثبت مکان در گوگل مپ این امکان را میدهد که اگر فرد نام موقعیت مورد نظر را جستجو کند در سمت راست نتایج نمایش داده میشود. این اطلاعات شامل نقشه گوگل، اطلاعات تماس و… است.
گوگل مپ چه اطلاعاتی از یک مکان می دهد ؟
- نمایش نام محل مورد نظر
- تصاویر فضای بیرونی و داخلی ساختمان
- آدرس سایت و شماره تلفن
- ساعات کاری
- راههای دسترسی به مکان مورد نظر
- نمایش لوکیشن روی نقشه
- تصاویر ۳۶۰ درجه گوگل
- نظرات افراد درمورد مکان مورد نظر
پیگیری وضعیت ثبت مکان در گوگل مپ

بعد از انجام دادن مراحل ثبت نام، محل مورد نظر جهت بررسی وضعیت، تایید مکان یا عدم تایید باید با همان اکانتی که آدرس را ثبت کرده اید وارد گوگل مپ شوید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
در ابتدا باید وارد گوگل مپ شوید و در سمت چپ بر روی منو کلیک کنید. سپس در بخش منو، گزینه Your Contributions را انتخاب کنید. در نهایت با کلیک بر روی این گزینه چندین تب را مشاهده خواهید کرد. بعد از انجام دادن این مراحل در بخش Edits میتوان تایید یا عدم تایید موقعیت مکانی مورد نظر را بررسی کرد.
در این قسمت ۳ وضعیت وجود دارد:
- Pending : در انتظار
- Approved: تایید شده
- Not Approved: تایید نشده
اگر مخاطب در حالت انتظار باشد؛ یعنی باید منتظر بماند تا فرایند بررسی توسط گوگل به پایان برسد. اگر وضعیت تایید شده را مشاهده کند؛ یعنی موقعیت مکانی مورد نظر توسط گوگل مپ تایید شده و به ثبت رسیده است. همچنین اگر عبارت تایید نشده را مشاهده کرد؛ یعنی درخواست فرد توسط گوگل مپ رد شده است. رد شدن درخواست دلایل مختلفی دارد؛ مانند انتخاب یا اضافه کردن اطلاعات نادرست توسط متقاضی، خرابکاری برخی از کاربران چرا که ثبت یک موقعیت مکانی جدید باید توسط چند کاربر تایید شود و یا حتی پایین بودن امتیاز فرد در گوگل مپ موجب تایید نشدن درخواست فرد میشود.
اهمیت ثبت مکان در گوگل برای کسب و کارها
همانطور که اشاره شد گوگل دادههای بسیار زیادی برای رشد کسب و کارها دارد. ثبت مکان در گوگل مپ یا همان Add Place این امکان را میدهد فرد یا شرکت مورد نظر اطلاعات کاربردی و مفید در مورد کسب و کار خود را در نتایج گوگل نمایش دهد.