توسعه بازاریابی اینترنتی باعث افزایش روشهای تبلیغات اینترنتی شده است. در واقع، امروزه روش های مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد و شما نیز میتوانید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود، از ترکیب آن ها استفاده کنید. هر یک از روشهای بازاریابی اینترنتی برای اهداف خاصی کارآمدتر هستند. مجموعه اتوپیا قصد آشنایی با بازاریابی اینترنتی و چگونگی اثر آن بر روی کسب و کار را دارد.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی برای اولین بار در سال 1994 و به صورت تبلیغات بنری انجام شد. تبلیغات اینترنتی، در مدت زمان کوتاهی مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفت. در سال 1995 تبلیغات اینترنتی به صورت هدفمند انجام شد و تبلیغات اینترنتی، متناسب با محتوای وبسایت ها و علایق مخاطبان، به آن ها نمایش داده می شد. در سال 1996، اولین ابزارهای اندازهگیری کیفیت کمپین های تبلیغات اینترنتی رونمایی شدند و بازاریابان به کمک این ابزارها برای اولین بار توانستند تبلیغات اینترنتی خود را دنبال کنند و آن ها را مورد ارزیابی قرار دهند.
چشم انداز و دورنمای تبلیغات برای کسب و کارها، در سال های اخیر، دستخوش تغییراتی شده است. روش های قدیمی که قبلا استفاده می شدند، ممکن است در بازار فعلی دیگر موثر نباشند. به همین دلیل، حضور بسیار قوی و البته رقابتی در بستر تبلیغات اینترنتی الزامی به نظر می رسد. با تغییر سلایق کاربران، قوانین بازاریابی قدیمی در سناریوهای فعلی کاربرد ندارد. با این حال، فرصت های جدیدی از طریق تبلیغات اینترنتی در دسترس کسب و کارها قرار گرفته است. آیا با وجود در دسترس بودن و مفید بودن تبلیغات اینترنتی، صاحبان کسب و کار به اهداف خود نزدیکتر خواهند شد؟
روش های تبلیغات اینترنتی
تبلیغات بنری
در این روش یک بنر تبلیغاتی از آگهی دهنده در وب سایتی نشان داده می شود. این روش می تواند تاثیر زیادی در بازگشت مخاطبین داشته باشد.
تبلیغات ویدیویی
در این روش یک ویدیو تبلیغاتی از آگهی دهنده در سایت قرار می گیرد. معمولا این نوع تبلیغات در ابتدای ویدیوهای پر بازدید قرار می گیرد و مخاطبین به هنگام دیدن این ویدیوها به محصول و خدمات شما، بسته به جذابیت های بصری و محتوایی علاقه نشان خواهند داد.
لینک باکس
کادری است که داخل یک سایت قرار می گیرد و آدرس تعدادی وبسایت دیگر در آن قرار می گیرد. لینک باکس در واقع نوعی معرفی و ارجاع به سایت های دیگر است. این مدل تبلیغات اگر در سایت های پر بازدید یا به صورت لینک های تبادلی قرار داده شوند تاثیر بالایی خواهند داشت.
تبلیغات در ایمیل مارکتینگ
این روش به دلیل مقرون به صرفه بودن و تاثیر فراوانش در بازگشت سرمایه محبوبیت زیادی در بین کسب و کارها دارد. از ایمیل مارکتینگ در حوزه های مشخص می توان نتایج مطمئنی را استخراج کرد.
تبلیغات موبایلی و شبکه های اجتماعی
با وجود این که برای تبلیغات از طریق موبایل، راه های مخصوصی وجود دارد اما شما سعی کنید که تمام راه هایی که برای تبلیغات اینترنتی انتخاب کرده اید را با پلتفرم های مختلف گوشی های تلفن همراه تطبیق دهید. طراحی رسپانسیو، اثربخشی تبلیغات را بیشتر می کند و باعث می شود بازدید آن بیشتر گردد. در سال 2016 آمارهای گوگل نشان داد که ترافیک گوشی های موبایل از رایانه ها بیشتر شده است. این یعنی وقتش رسیده که روی تبلیغات موبایل نیز سرمایه گذاری کنید.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) و سئو (SEO)
بازاریابی موتورهای جستجو یکی از انواع بسیار مؤثر بازاریابی و تبلیغات است که به دنبال تبلیغ برای وبسایت از طریق افزایش دیده شدن آن یا متعلقات مرتبط با آن در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر است. به طور کلی، روشهای SEM را میتوان به دو نوع پولی و رایگان تقسیم کرد. در روشهای پولی، مانند تبلیغات کلیکی (PPC) با پرداخت مبلغی میتوانید تبلیغ خود را در صفحه نتایج جستجو قرار بدهید. روشهای غیر پولی حول محور بهینه سازی یا سئو (SEO) شکل گرفتهاند. از جمله روشهای سئو میتوان به ساختن بک لینک و همچنین بهینه سازی محتوا و توضیحات متا با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند اشاره کرد.
برای آشنایی بیشتر با سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو مطلب درباره سئو بیشتر بدانید را مشاهده کنید.
حرف آخر…
امروزه با رشد و گسترش روز افزون اینترنت، فناوریها، تنوع و محبوبیت تبلیغات اینترنتی یا آنلاین نیز به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده و میکند؛ بنابراین با توجه به پتانسیل بالا، امکان شخصی سازی و دقت فراوانی که تبلیغات اینترنتی در هدفگیری مخاطب دارند دیگر به هیچ وجه نمیتوان صرفا به تبلیغات سنتی بسنده کرد. لذا اگر تاکنون توجه ویژهای به تبلیغات اینترنتی نداشتهاید باید با توجه به آنچه که در این مطلب آموختید فورا دست به کار شوید و استراتژیهای لازم برای استفاده مؤثر از این روش کارآمد را تهیه و تنظیم کنید.