زمانی که شما قصد ارسال و تبلیغ محصولات و محتوای مخصوص خود را دارید و می خواهید که با مشتریانتان در ارتباط باشید نیازمند داشتن ایمیل مارکتینگ هستید.
اما ماجرا به این سادگیا هم نیست که شما تنها با ساخت یک ایمیل مارکتینگ به راحتی مشغول کار شوید. در این مطلب از اتوپیا می خواهیم به شما توضیحات گسترده تری را در خصوص ایمیل مارکتینگ ارائه دهیم.
در ابتدای مسیر می خواهیم ببینیم که اصلا ایمیل مارکتینگ چیست؟؟
استفاده از ایمیل مارکتینگ چه فایده ای دارد؟؟؟
چطور در استفاده از آن موفق باشیم؟؟؟
به زبان ساده ایمیل مارکتینگ یعنی چی؟؟؟؟
ارسال ایمیل اطلاعرسانی تخفیفها یا محصولات جدید
فرستادن خبرنامه مقالات یا هر نوع محتوای جدید
گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
یادآوری خریدهای تکمیل نشده
تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
ارسال فاکتور خرید
با تمام این ایمیلهایی که میفرستیم سعی میکنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست بیاریم و مشتریهای فعلی را حفط کنیم.
اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم؛ شاید یکی از بهترین راه ها برای تبلیغات و ارتباط با مخاطب هدف، استفاده از ایمیل مارکتینگ باشد.
برای ارسال و انجام تبلیغات نیازی نیست که شما هزینه و زمان بالایی را صرف کنید.
با استفاده از ایمیل مارکتینگ می توانید به سادگی به صورت بهینه به تولید و انجام موضوع و محصول تبلیغی خود بپردازید.
زمانی که می خواهیم تعریفی از آن را ارائه دهیم کار زیاد دشوار نیست.
«تعریف ایمیل مارکتینگ عبارت است از؛ استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام تبلیغاتی در جهت تبلیغ و جذب مخاطب با هدفی خاص».
گفتنی است که این پیام ارسال شده می تواند برای مشتریان بالقوه و بالفعل باشد و یا به صورت خاص برای تنها مشتریانی خاص که حداقل یک بار از آن ها خرید کرده اند باشد.
استفاده از ایمیل مارکتینگ می تواند راهی باشد برای تبدیل انبوهی مشتری بالفعل به بالقوه و تنها چاره کار استفاده از استراتژی مناسب و توجه بالا در فرآیند کار می باشد.
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
در سال ۱۹۷۸، گری توئرک (Gary Thuerk) از شرکت Digital Equipment Corporation به جای این که برای هر مشتری یک ایمیل آماده و ارسال کند، متنی نوشت و آن را همزمان برای حدود ۴۰۰ مشتری فرستاد. این کار اولین حرکت ایمیل مارکتینگ در دنیا یا به عبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود!
شاید بتوان گفت که دلیل استفاده بالا و مفید افراد از ایمیل در روند شغلی و مارکتینگ خود، داشتن انبوهی از اشخاص و قدمت دیرینه این وسیله ارتباطی است. حتی امروزه روز که ابزارها و اپ های گوناگونی به بازار آمده است، به دلیل الزام در وارد کردن ایمیل برای راه اندازی برخی از همین اپ ها، نیازمند ایمیل هستیم. ایمیل دارای پیشینه بسیار دیرینه ای است و یک آدرس الکترونیکی رسمی می باشد که در اکثر فرم ها و ثبت نام ها لازم است.
استراتژی های خاص در ایمیل مارکتینگ
1- شما هرگز نباید نام مخاطب خاص خود را در فرآیند تهیه محتوای تبلیغی خود دخیل کنید.
شاید در گذشته اگر نام و نام خانوادگی مخاطب در متن ارسال شده ذکر می شد باعث جذابیت بیشتر می شد؛ اما امروزه به دلیل سوء استفاده های صورت گرفته از سوی کلاه برداران، مخاطبان دیگر نسبت به این گونه پیام ها واکنش خاصی نشون نمی دهند.
2- محدودیت زمانی در ارسال پیام وجود ندارد و شما تنها موظف به ارسال در زمان مشخصی نیستید.
3- تعداد و حجم پیام اهمیت خاصی ندارد و مخاطب بیشتر به دنبال موضوع و محتوای ایده آلش است. حال این پیام می خواهد یک صفحه باشد و یا در یک پاراگراف قرار گیرد.
4- اگر در هنگام ارسال پیام خود از یک سری ابزارها به صورت رایگان استفاده کنید، می توانید در میزان بازدید ایمیل خود بسیار موثر عمل کنید.
5- به این نکته توجه داشته باشید که اکثر مخاطبان ایمیل خود را بر روی موبایلشان چک می کنند؛ پس در میزان و ابعاد عکس ها باید توجه بشتری را داشته باشید و در جهت ستون قرار گیری محتوا توجه بالایی داشته باشید.
6- هرگز تن به خرید مخاطب ندهید و سعی کنید مخاطب های واقعی را برای خود حتی در طولانی مدت جمع کنید.
7- استفاده از متنی با محتوایی تعاملی در روند بهبود استفاده شما و ارتباط با مخاطبتان بسیار موثر است.
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟
لازم است که بدانید شما تنها در جهت یک خبرنامه مانند اعلام آفر ویژه به مشتریان خود از ایمیل مارکتینگ استفاده نمی کنید، بلکه می توانید از ایمیل برای ارائه خدمات یا ارتباط با مشتریان خود بعد از خرید از شما نیز استفاده کنید که در این حالت تاثیر مطلوب تری را شاهد خواهید بود.
کافیست پس از اینکه یک کاربر در وب سایت شما ثبت نام کرد تا از خدمات یا محصولات شما استفاده نماید، آدرس ایمیل وی را دریافت کنید. حال زمانی که خدماتی را به فروش برسانید، می توانید با استفاده از این ابزار با وی در تماس باشید تا احساس کند که شما در کنارش هستید و قدم به قدم کمکش خواهید کرد.
تاثیر ایمیل مارکتینگ در سئو سایت
۸ آمار جذاب در خصوص ایمیل مارکتینگ
مطمئنا بیشتر ما حوصله مطالعه مطالب بلند را نداریم و به آمار بیش از هر چیزی اهمیت می دهیم. پس به همین خاطر اطلاعات آماری ذیل را خدمتتان ارائه می کنیم:
- ۷ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می کنند و این عدد به ۴.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
- حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ در ایمیل مارکتینگ هزینه شد.
- ۵۹% از مارکترها می گویند ایمیل، بزرگترین منبع باری افزایش ROI است.
- به ازای یک دلار هزینه در ایمیل مارکتینگ، ۴۴ دلار به شما بر می گردد.
- ۷۲% از افراد تمایل دارند پیشنهادات ویژه و تخفیف ها را از طریق ایمیل دریافت کنند.
- ۷۰% از مارکترها می گویند اولین برنامه آتی آن ها برای کسب و کارهای B2B افزایش کیفیت در محتوای ایمیل مارکتینگ است.
- ۷۴% از مارکترها می گویند، شخصی سازی هدفمند ایمیل به آن ها در ایجاد engagement در بین مخاطانشان کمک کرده است.
- استفاده از ویدئو در بدنه ایمیل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نرخ کلیک را افزایش می دهد.