وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین یک کسب و کار میشود، بازاریابی ایمیلی یک وسیله بسیار قدرتمند است. این روش سریعترین و سادهترین راه برای تبدیل مشترکین خود به مشتریان است؛ اما احتمالاً برخی اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ را مرتکب میشوید که هنوز متوجه آن نشدهاید. قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، ابتدا باید با تعریف ایمیل مارکتینگ شروع کنیم.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ایمیلی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که شامل ارسال پیامهای تبلیغاتی به لیستی از مشترکین ایمیل میشود. پیامها معمولا از طریق خبرنامهها، اطلاعیههای محصول و سایر مواد بازاریابی ارسال میشوند. آنها محصولات و خدمات را تبلیغ کرده، وفاداری و تعامل مشتری را ایجاد میکنند و باعث فروش میشوند.
اگر در بازاریابی ایمیلی تازهکار هستید، ما به شما پیشنهاد میکنیم که راهنمای مبتدیان ما برای بازاریابی را دنبال کنید تا مرتکب اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ نشوید.
مهمترین مزایای ایمیل مارکتینگ
مزایای ایمیل مارکتینگ برای نام بردن از اثربخشی هزینه، بازده زمانی و موارد مختلف دیگر بسیار زیاد است. این کار به کسب و کارها اجازه میدهد تا روابط اصلی خود را با مشتریان و مشتریان بالقوه داشته باشند که منجر به فروش بیشتر و وفاداری مشتری میشود. شما میتوانید با ایمیل مارکتینگ به طیف گستردهای از مشتریان در مراحل مختلف «سفر خریدار» دسترسی پیدا کنید. بازاریابی ایمیلی نیز با هزینههای کمتری از هزینه کمپینهای تبلیغاتی سنتی همراه است.
در نهایت، بازاریابی ایمیلی میتواند به بهبود آگاهی از برند کمک کند و روشی قدرتمند برای ایجاد روابط با مشتری در طول زمان است. با وجود تمام این مزایا، اگر بهترین نتایج را در حفظ مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ دریافت نمیکنید، نشان میدهد که این کار را بهدرستی انجام نمیدهید؛ بنابراین بیایید ادامه دهیم و اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ را برطرف کنیم.
اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ
ما رایجترین موارد را با راهحلهای آسانی که میتوانید بدون صرف زمان یا هزینه زیاد مدیریت کنید، بررسی میکنیم. در اینجا لیستی از 19 اشتباه رایج در بازاریابی ایمیلی آورده شده است.
اضافه کردن موضوع نامربوط
اولین مورد از لیست اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ همین است که به موضوع آن توجه نمیکنید. موضوع اولین چیزی است که در یک ایمیل متوجه میشوید موضوع آن است. بهعنوان یک صاحب کسب و کار، زمانی که ایمیلهای مرتبط با کسب و کار خود را برای مشترکین ارسال میکنید، استفاده از موضوع اصلی ضروری است.
این عامل تعیین میکند که گیرنده ایمیل شما را باز کند یا خیر. اگر به مخاطب مربوط نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که ایمیل شما در سطل زباله بیفتد. اطمینان حاصل کنید که از انجام این اشتباه در ایمیل خود جلوگیری کنید.
عدم تقسیمبندی مخاطبان
تقسیمبندی مخاطبان به شما این امکان را میدهد که کمپینهای ایمیل خود را با نیازهای خاص هر بخش تنظیم کرده و ارسال کنید. ایجاد یک پیام هدفمند برای هر بخش میتواند احتمال یک کمپین ایمیل موفق را افزایش دهد.
تقسیمبندی ایمیل با ابزارهای اختصاصی زیادی که در اینترنت موجود است آسانتر شده است و عدم توجه به آن یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ محسوب میشود. به این نوع ابزارها، ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM میگویند. آنها ویژگیهای پیشرفته تقسیمبندی مشتری و مزایای دیگر را به شما ارائه میدهند.
استفاده از کلمات اسپم در متن ایمیل
استفاده از کلماتی مانند «رایگان»، «ضمانت شده» یا «اینجا را کلیک کنید» در ایمیلهایتان میتواند فیلترهای هرزنامه را فعال کند و ایمیلهای شما را در پوشه هرزنامه قرار دهد و یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است. برای جلوگیری از این امر، باید از زبان طبیعیتری در ایمیلهای خود استفاده کرده و از کلماتی که بیش از حد تبلیغاتی به نظر میرسند اجتناب کنید.
هنگام ارسال ایمیلهای جذاب بهعنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی، بهتر است زبان و لحن خود را حرفهای نگه دارید و از اغراق بیش از حد خودداری کنید.
علاوه بر این، ایده خوبی است که در هر ایمیل یک اعلامیه حفظ حریم خصوصی درج کنید. از این رو، خواننده میداند که اگر دیگر مایل به دریافت ایمیل از شرکت شما نباشد، چگونه اشتراک خود را لغو کند.
بهینه نکردن ایمیلها برای گوشی موبایل
بهینهسازی موبایل برای بازاریابی ایمیلی ضروری است. آمار میگوید که کاربران تلفن همراه 70 درصد از ایمیلهای شما را میخوانند و فراموش کردن تجربه کاربری آنها اشتباه بزرگی است که شما نمیتوانید نجام دهید.
اکثر مردم اکنون ایمیلهای خود را در تلفن همراه چک میکنند؛ بنابراین اطمینان یافتن از اینکه ایمیلهای شما در دستگاههای تلفن همراه خوب به نظر میرسند مهم است. بهینهسازی ایمیل برای گوشی موبایل شامل استفاده از طراحی واکنشگرا، کوتاه کردن خط موضوع و استفاده از طرح تک ستونی است. دقت نکردن به این مورد یکی از مهمترین اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است.
ناتوان بودن در ردیابی کمپینها
ردیابی کمپینهای ردیابی برای درک اینکه ایمیلهای شما چقدر موفق هستند و در چه زمینههایی نیاز به بهبود دارند، مهم است. اگر کمپینهای خود را ردیابی نمیکنید، نمیتوانید بهبودهای لازم را برای موفقیت بیشتر آنها انجام دهید و یکی دیگر از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ را مرتکب میشوید.
عدم شخصیسازی ایمیل یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ
ایمیلهای شخصیسازیشده نسبت به ایمیلهای عمومی دارای نرخ باز کردن و کلیک بالاتری هستند. میتوانید ایمیلها را با درج نام گیرنده در موضوع و متن و دادههای مربوط به علایق یا ترجیحات مشتریان در محتوا شخصیسازی کنید.
شخصیسازی باعث میشود گیرنده احساس خاصی کند. فقط به این دلیل که نام او را در ایمیل به خاطر میآورید، گیرنده به احتمال زیاد نام تجاری شما را به خاطر میآورد. این اشارهگر را برای بازدهی بیشتر در ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرید و اجتناب از مرتکب شدن یکی دیگر از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ در نظر داشته باشید.
عدم استفاده از اتوماسیون ایمیل
اتوماسیون ایمیل یکی از مهمترین ابزارها برای ایمیل مارکتینگ موفق است. این فناوری بازاریابان را قادر میسازد تا فرایند ارسال ایمیل به مشتریان را خودکار کنند. بدون آن، بازاریابان باید هر ایمیل را به صورت دستی مدیریت و ارسال کنند که بسیار وقتگیر و ناکارآمد خواهد بود.
عدم استفاده از اتوماسیون ایمیل به معنای از دست دادن یک ابزار ارزشمند برای دستیابی به مشتریان و افزایش تعامل و مرتکب شدن اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است. به لطف ابزارهای CRM میتوانید به راحتی ایمیلها را برای یک کمپین بازاریابی موفق خودکار کنید.
عدم استفاده از تست A/B
تست A/B بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است. این روشی برای آزمایش نسخههای مختلف یک وبسایت، برنامه یا ایمیل است تا ببینید کدامیک از نظر تعامل کاربر، نرخ کلیک، نرخ تبدیل یا سایر معیارها عملکرد بهتری دارند.
با آزمایش دو نسخه مختلف، بازاریابان میتوانند تعیین کنند که کدام نسخه از ایمیل با مخاطب هدف آنها مطابقت بهتری داشته و میزان موفقیت بالاتری دارد. این کار میتواند منجر به افزایش رضایت مشتری، حفظ مشتری و فروش شود.
میتوانید موضوعات مختلف، محتوا و عناصر طراحی را آزمایش کنید تا مشخص کنید کدام نسخه عملکرد بهتری دارد. برای یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق، تست A/B یک تکنیک ضروری برای بازاریابان و جلوگیری از انجام یکی دیگر از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است.
عدم اهمیت کافی به CTA
CTA چیزی است که گیرندگان را تشویق میکند تا پس از خواندن ایمیل شما اقدام به خرید کنند یا از خود واکنشی نشان دهند. اگر CTA شما نامشخص باشد یا به اندازه کافی برجسته نباشد، ممکن است افراد کمتری به این ایمیلها واکنش نشان دهند.
Call-to-Action ابزار قدرتمندی است که باید در بازاریابی ایمیلی از آن استفاده کنید. آنها مشتریان را وادار به اقدام میکنند و با درخواست برای نشان دادن واکنش باعث میشوند مخاطبین شما حرکتی انجام دهند. به این ترتیب شما از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ اجتناب کردهاید.
عدم استفاده از سرویس تأیید لیست ایمیل
تأیید لیست ایمیل یک گام مهم برای اطمینان از این است که ایمیلهای شما به افراد مناسب تحویل داده میشود. میتوانید از یک سرویس تأیید لیست ایمیل برای بررسی ایمیلهای نامعتبر لیست و حذف آنها از فهرست خود استفاده کنید.
عدم پیروی از بهترین شیوهها برای طراحی و کپی ایمیل
پیروی از بهترین روشها برای طراحی و کپی ایمیل کمک میکند مطمئن شوید که ایمیلهای شما حرفهای به نظر میرسند و احتمال باز شدن و خواندن آنها بیشتر است. طراحی صحیح ایمیل برای ایمیل مارکتینگ موفق ضروری است. این کار شامل استفاده از فونتها، رنگها، تصاویر و کپی مختصر و جذاب میشود.
علاوه بر این، پیروی از بهترین روشها برای طراحی ایمیل، مانند ثابت نگهداشتن قالب ایمیل و اطمینان از دقیق بودن فیلد برای ایجاد یک ایمیل حرفهای مهم است.
زمان نامناسب در ارسال ایمیل
زمانبندی ایمیلها برای بازاریابی ایمیلی موفق ضروری است و در نظر نگرفتن آن از جمله اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ محسوب میشود. ارسال ایمیل در زمان نامناسب میتواند منجر به کاهش نرخ باز شدن و لغو اشتراک شود. ارسال ایمیل در زمانی که مشترکین شما به احتمال زیاد آنها را باز کرده و اقدامی انجام میدهند بسیار مهم است.
اگرچه قوانین سخت و سریعی در مورد این موضوع وجود ندارد، پیشنهاد میکنیم زمان بهینه را انتخاب کنید. به طور کلی ساعت 9:00 تا 11:00 صبح وقت خوبی برای ارسال ایمیلهای بازاریابی است؛ زیرا افراد شاغل در این زمان اعلانهای خود را بررسی میکنند.
برای ایمیلهای عصرانه، پیشنهاد میکنیم برنامهای برای ارسال آنها در شب داشته باشید؛ زیرا ساعت 7:00 تا 10:00 شب نیز زمان مناسبی برای اجرای کمپین بازاریابی ایمیلی است.
ایجاد ایمیل بیش از حد گرافیکی
گنجاندن تصاویر زیاد در یک ایمیل میتواند بهشدت نرخ باز شدن را کاهش دهد، یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است و خواندن ایمیل را دشوار کند. استفاده کم از تصاویر در ایمیلها مهم است و فقط شامل تصاویر مرتبط و جذاب میشود. از آن جمله نمودارها و فروش، گرافیکهای برجسته به افزایش نرخ تبدیل کمک میکند که البته شما نباید با آنها زیادهروی کنید.
به یاد داشته باشید که آنها مانند ادویه غذای اصلی شما هستند. در حد متوسط از آن استفاده کنید تا غذای بازاریابی شما را خوشطعم کند. اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، کل غذا را خراب خواهید کرد.
نادیده گرفتن دستورالعملهای GDPR
پیروی از دستورالعملهای GDPR برای بازاریابی ایمیلی ضروری است. این کار شامل ارائه گزینههای انتخاب و انصراف واضح، شفاف بودن در مورد نحوه استفاده از دادهها و گرفتن رضایت صریح از مشترکان قبل از ارسال ایمیل است.
فرض کنید از GDPR در بازاریابی ایمیلی پیروی نمیکنید. در این صورت، به تصویر برند خود آسیب میرسانید و یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ را مرتکب میشوید که در درازمدت برند شما را مختل میکند.
پر شدن صندوق ورودی مشترکین با ایمیل
ارسال ایمیلهای زیاد میتواند منجر به لغو اشتراک و کاهش نرخ باز شدن آنها شود. ارسال ایمیلها با فرکانس مناسب و اطمینان از مرتبط بودن و جذاب بودن آنها برای مشترکین مهم است.
همیشه سعی کنید هنگام ارسال ایمیل برای مشترکین، در حد وسط باشید و چیزی بیشتر یا چیزی کمتر نداشته باشید. آیا مشترکین زیادی لغو اشتراک را زدهاند؟ دلیل این است که ایمیلهای بسیار زیاد مخاطبان شما را عصبانی کردهاند و آنها با این اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ شروع به لغو اشتراک ایمیلهای شما کردهاند.
نادیده گرفتن درخواستهای لغو اشتراک
این یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است؛ زیرا حریم خصوصی مشتریان را نادیده میگیرد. این نه تنها نقض اعتماد است؛ بلکه کسب و کار شما را در معرض خطر قرار میدهد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، همیشه این نکته را در نظر بگیرید و گزینه لغو اشتراک را به راحتی در دسترس قرار دهید.
عدم استفاده از ایمیلهای پیگیری خودکار
ایمیلهای بعدی برای تعامل با مشتریان و افزایش فروش مهم هستند. بدون آنها، ایجاد روابط با مشتریان و ایجاد تجارت تکراری میتواند دشوار باشد. از این تکنیک در ایمیل مارکتینگی که انجام میدهید استفاده کنید.
عدم اولویت ثبتنام در وبسایت
ثبتنام در وبسایت برای حفظ ارتباط با مشتریان و تعامل آنها با برند شما ضروری است. بدون ثبتنام، سرنخهای بالقوه و فرصتهای فروش را از دست میدهید. درگیر نگهداشتن مشتری با کسب و کار شما، بخش مهمی از بازاریابی موفق است. به همین دلیل است که همیشه باید یک گزینه ثبتنام ایمیل را در وبسایت خود نگه دارید تا مشتری بتواند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کند.
فقط ارسال ایمیل در مورد تخفیفها و تبلیغات
در حالی که تخفیفها و تبلیغات برای افزایش فروش مهم هستند؛ نباید تنها تمرکز کمپینهای ایمیل شما باشند؛ زیرا این یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است. همچنین باید برای آموزش و اطلاعرسانی به مشتریان و ایجاد روابط وفاداری بیشتر آنها نیز ایمیل ارسال کنید.
ارسال وبلاگهای آموزنده، وبینارها، و سایر محتوای مفید بهجای فروش پیشنهاد، راهی عالی برای ایجاد یک رابطه عالی با مشتریانتان است.
سخن پایانی
ایمیل مارکتینگ میتواند ابزاری قدرتمند برای کمک به شما در رسیدن به اهداف کسب و کارتان باشد؛ با این حال برای اطمینان از مؤثر بودن کمپینهای شما، اجتناب از اشتباهات رایج مهم است.
برخی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ عبارتاند از شخصیسازی نکردن ایمیلها، ارسال ایمیلهای زیاد، تقسیم نکردن لیست خود، آزمایش نکردن ایمیلهای شما و استفاده از اصطلاحات تخصصی یا زبان خاص صنعت. در طول مقاله خود، برخی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ را که باید از آنها اجتناب کنید، به تفصیل فهرست کردهایم. وقت گذاشتن برای جلوگیری از این اشتباهات میتواند به شما کمک کند تا کمپینهای ایمیلی مؤثر و موفقی ایجاد کنید تا به اهداف تجاری خود برسید.